thema-opening advent

0
383

ADVENT 2012 week 1

– Armoede verjaart niet –
Jong zoekt oud

Sfeermaker : iedereen mag bij het binnenkomen een kaart trekken.

Gekopieerd op iets dikker papier (vb: leerlingenboekje pag 7+8 of uit “Bezinning voor groepen” pag 34+35)/ of kaartenspel van WZZ of kaarten gewoon kaartenspel.(kaartenspel is het symbool van deze actie)
Ppt : bij deze thema-opening hoort een ppt

1.Lied Supermegaknap (Robby -Karel- zit in “het publiek” en zingt mee)

Refrein (2x)
Want ik ben knap, knap, knap,
super mega knap.
Ik ben knap en jij bent knap.
Iedereen is knap.

Kaat houdt van bewegen, ze doet wel eens gek.
Hollen op de speelplaats, haar favoriete plek.
Kennen jullie Ivan, onze muzikant.
Zingen, springen, dansen,
met muziek heeft hij een band.

Even logisch denken, 2×5=10
Als er wordt gerekend, dan heeft Kobe het gezien.
Cas die houdt van lezen, zijn neus zit in een boek.
Al die vreemde talen zijn voor hem gesneden koek.
Refrein (2x)

Greet die leeft zich uit, met verfpot en penseel.
Kliederen en kladderen, met rood, groen, blauw en geel.
Ali weet goed wat hij wil, hij kan heel veel alleen.
Hij volgt zijn intuïtie, zó steekt hij ineen. Refrein (2x)

2.Robby brengt adventskrans aan

Lk: hé, wie we daar hebben, dag Robby !

Robby : dag juf

Lk : Robby, ik zag en hoorde je meezingen. Je hebt talent voor muziek !

Robby : bah, jah…

Lk : en wat breng je hier mee ??

Robby : de adventskrans. Morgen (gisteren…) start(te) de advent.
En in de klas plaatsen we dan de adventskrans.

Lk : waw ! supermooi ! Heb jij die zelf gemaakt ?

Robby (kijkt trots): jawel, samen met Fatmira.

Lk : maar dan ben je niet alleen muziekknap, jij bent ook beeldknap! Muziekknap en beeldknap,
en dàt zijn nu juist de talenten die we deze maand in de kijker
zetten.

Robby : Juf, weet je, de leerkrachten, die zijn samenknap !

Lk : Samenknap ? Hoezo ?

Robby : Wel, ze hebben samen een toneeltje voorbereid. Allemaal samen. Ieder heeft een rol. Echt knap gedaan.

Lk: een toneel ? Waarover ?? Dàt wil ik zien !

Robby maakt teken dat de acteurs (leerkrachten) mogen opkomen…
3.Toneel : Een onverwachte gast in de klas

 

Week 1:
Juf: Vandaag krijgen we bezoek!
Verteller: Lena en Robby kijken elkaar nieuwsgierig aan. Wie zou er komen?
Juf: Ik heb mijn oma uitgenodigd. Ze heet Gerda en ze is 85 jaar.
Jeroen: (roept) Waw, zo oud!
Juf: Maar ze kan nog heel goed vertellen. Ze weet nog alles van vroeger. Wacht maar af.
Verteller: Robby is benieuwd. Als er even later geklopt wordt, (kloppen) springt hij meteen op om de deur open te doen. Daar is Gerda. Ze heeft spierwitte krulletjes en haar gezicht zit vol rimpels. Aan haar arm hangt een grote, bruine tas. Gerda gaat zitten en kijkt glimlachend rond.
Juf: Dit is mijn oma Gerda. Wie wil een vraag stellen?
Verteller: De kinderen durven eerst niet goed, maar dan barsten de vragen los.
Lena: Waarmee speelde u vroeger?
Gerda: Wij speelden veel buiten. Tikkertje en verstoppertje en hinkelen en touwtjespringen. Op straat of in een veldje vlak bij waar we woonden. Maar ik moest ook veel meehelpen thuis: boodschappen doen en op de koeien passen.
Robby: Was het dan niet gevaarlijk, zo op straat spelen?
Gerda: Er was toen bijna geen verkeer.
Fatmira: En hoe was het op school?
Gerda: (lacht) Oh, dat was helemaal anders dan nu! Deze klas ziet er veel leuker uit dan mijn klas vroeger. Wij droegen zwarte schorten en we moesten altijd zwijgen. We zaten in de klas bij een heel strenge zuster. Als je niet oplette, moest je in de hoek gaan staan. Kijk, ik heb nog een foto van toen ik in de klas zat. Dat was in 1937, ik was toen 10 jaar, net als jullie.
Verteller: Gerda haalt een dik fotoalbum uit haar tas en bladert even. Daar zit een meisje op een bank in een klas. Ze heeft dikke, opgestoken vlechten en kijkt heel ernstig.
Jeroen: (verbaasd) Bent u dat?
Gerda: Ja, een mens verandert veel als hij ouder wordt.
Verteller: Lena wijst naar een andere foto in het album. Daar staat een hele groep mensen op. Hetzelfde meisje is er ook, maar dan wat ouder.
Lena: Bent u dat ook?

Gerda: Dat was toen mijn oudste zus trouwde. Ze droeg een zwart trouwkleed. Dat was toen heel gewoon.
Verteller: Ze bladert verder in het album. Er komt een foto van Gerda en een jongeman met een snorretje.
Gerda: Dat was mijn man Jaak. Wij zijn meer dan 50 jaar getrouwd geweest, maar nu is hij al een paar jaar overleden. En dit zijn onze kinderen: Lutgart, Hilde en Luc.
Juf: En Luc werd later mijn papa. En als ik ooit een baby krijg, is Gerda overgrootma!
Gerda: (lacht) Dat zou fijn zijn! (knikt naar de kinderen). Het is echt fijn om bij jullie op bezoek te komen. Ik zit thuis veel alleen. Het is gezellig om zo samen te kunnen babbelen.
Verteller: Gerda krijgt van de juf nog een kopje koffie.Daarna vertrekt ze weer.
Juf: Jullie hebben allemaal oma’s en opa’s. Jullie krijgen van mij de opdracht om één van hen te gaan interviewen. Je mag zelf kiezen waarover. Dat schrijf je op en geef je af. En vlak voor Kerstmis nodigen we alle opa’s en oma’s uit in onze klas.
Verteller: De kinderen zijn heel enthousiast en beginnen druk door elkaar te roepen.
A: Mijn oma woont te ver weg, die zie ik maar af en toe.
B: Ik heb 3 oma’s: van mijn mama, van mijn papa en van mijn stiefmama.
C: Mag ik ze ook opbellen?
Juf: Rustig, maar. Je krijgt 2 weken om het interview af te nemen en uit te schrijven.
Verteller: Robby is een beetje stil als hij na school naar huis loopt met zijn broertje Jordy. Ook thuis aan tafel hoort hij niet wat mama vraagt. Hij weet niet hoe hij de opdracht van de juf moet aanpakken. Hij heeft geen oma, of eigenlijk wel, maar zijn mama spreekt nooit over haar en ze zien elkaar nooit. Hij weet niet eens waar ze woont. Hoe moet dat nu? Waar vindt hij zo snel een oma? Hij zal iets moeten bedenken….

 

Met grote dank aan juf Michelle Chielens van Sint-Lutgart die het hele verhaal van Robby in dialoogvorm uitschreef !

 
4. WZZ 2012 : ARMOEDE VERJAART NIET – 1 op 5 ouderen leeft in armoede – woord uitleg door voorganger

– affiche tonen –
– wij trekken deze advent de kaart(en) van de ouderen !
– 4 gelukskaarten :

De gelukskaarten voor ouderen:

*Een leefbaar inkomen
*Geen zorgen om de (extra) zorg
*Een gezonde, veilige en betaalbare woning
*Kunnen meetellen én meedoen

Meer info : zie handleiding Jong zoekt oud –
pag 12 + 13 of zie campagnekrant

 

+ wat kunnen wij doen ?

– Aandacht voor de actie WZZ (samen met Robby)
– bezoek bejaarde / RVT ?
– collecte in de kerk op 15 + 16 december
– activiteit met bejaarden ? b.v. samen koken
– …

Wij trekken mee de kaart van de ouderen !
Elke klas krijgt één grote kaart !
(Nele maakt 10 grote kaarten)

 

6.Thema-lied : Kaartspel – samen zingen
We spelen een kaartenspel met een oude dame en een oude heer
Ze zijn vaak alleen, maar niet deze keer.
Speel nu je kaartenspel, met de troef in de hand. Roepen we super luid: ‘Zet ouderen niet aan de kant!’

Tussen jong en oud is er veel gelijk.
Dat we dat beseffen is heel belangrijk. We laten ons niet misleiden
als je oud bent, heb je soms zorgen. Dus we openen de ogen en werken aan morgen.

Tussen licht en donker is er een verschil.
Laat een lichtje schijnen voor ieder die dat wil.
We laten ons niet misleiden
als je oud bent, heb je soms zorgen. Dus we openen de ogen en werken aan morgen.

We laten ons niet misleiden.
Als je oud bent, heb je soms zorgen.
Dus we openen de ogen.
En werken aan morgen.
7.Aansteken eerste kaars – we bidden samen

Voorganger :
God,
In december is het koud en donker. Tijdens de Advent kijken we samen uit
naar licht en warmte. We steken de eerste kaars aan. Het is nu niet meer donker, wij zitten in het licht. Zo zien wij elkaar wat beter, zo kunnen we ook voor de ander zorgen.
Speciaal voor wie arm en oud is.
We willen samen bouwen aan
Een wereld zonder armoede.

Samen :

God,
Advent is tijd van dromen.
Van de mooie Kerst die komt.
Advent is denken.
Aan de vele bejaarden die leven in armoede.
Advent is doen.
Zorgen dat wie oud is,
niet eenzaam en arm moet zijn.
Help jij ons ?
Amen.

 

 

8.uit elke klas komt één ll een krans halen. Die komt in de klas.

 

9. Terug in klas kan een activiteit gedaan worden met kaarten want kaarten zijn het symbool van deze WZZ-actie.
b.v. UNO, eenvoudig kaartenspel aanleren, kaartenhuisjes bouwen, zelf een kaartenspel ontwerpen…
De grote kaart komt in het godsdiensthoekje .