Thema-opening advent 2014 – ACTIE WZZ

0
343

alle Robby-toneeltjes. Dank aan Michelle Chielens

 

de powerpoint van het startmoment

ZEKER EN VAST?

– Het dragende symbool voor de campagne is dit jaar de paraplu –
Thema: sociale bescherming is als een grote paraplu die mensen beschermt in goede en slechte dagen. Het is een recht in onze samenleving.
En toch: één op zeven mensen leeft in armoede, moet vechten om te overleven. Zij kunnen niet schuilen onder die grote paraplu.
Zijn we dan niet allemaal beschermd door die sociale zekerheid?

Materiaal
Paraplu’s – poster WZZ – projectiemateriaal
Decor
Enkele paraplu’s
Bij het binnenkomen worden enkele leerkrachten en leerlingen (lukraak uitkiezen) begeleid met een paraplu tot bij hun zitplaats (ze worden “beschermd”) – een klas kan dit ev. doen met verschillende paraplu’s

Viering

1. Thema-lied WAKKER VOOR VREDE

2. Ruzie- vrede

2 leerlingen/leerkrachten komen op, “sabelend” met 2 paraplu’s, als 2 “schermers”, en ze maken daarbij een hels lawaai. Eerst begint het leuk, het eindigt in ruzie en tranen.

Juf/voorganger komt erbij.
“Hé, stop daarmee!
Zijn jullie ons jaarthema dan vergeten?
We hebben er net over gezongen.. WAKKER VOOR VREDE.
Vrede in de wereld, maar ook vrede hier op school.
En dat doe je in kleine dingen. Niet vechten bijvoorbeeld.
Kom, geef die paraplu maar hier. Een paraplu is niet om te vechten.
Maar om je te beschermen. Zó. (opent paraplu) Tegen regen. En hagel. En wind.
Ik heb deze paraplu trouwens nodig.”
Kind1: “Nu? Een paraplu? Het regent hier toch niet.”
Leerkacht/voorganger: “Ik heb de paraplu nodig voor de kinderen in de kou.”
Kind2: “Kinderen in de kou.. hé ja, daarover hebben we gezongen (zingt):
Ook nu komt het nog voor
En staan er kind’ren in de kou
Kunnen wij dan zomaar blijven kijken?
Maar juf, wat bedoel je daar nu juist mee?
Leerkacht/voorganger: wel, kinderen in de kou betekent dat kinderen veel tekort komen… ze hebben niet wat ze eigenlijk echt nodig wel hebben…
Maar weet je? Robby legt het je uit. Kijk en luister maar!
Juf/voorganger geeft de paraplu aan Robby (die opkomt en met de paraplu naar het toneel verdwijnt)

3. Starttoneel ZEKER EN VAST?

Week 1: Het spinnenweb
VERTELLER/ROBBY/JEROEN/LENA/FATMIRA/JUF/MIRKO
Verteller: Op een middag trekt de juf in de klas van Robby de gordijnen dicht.
Juf: Trek eens de gordijnen dicht! We gaan naar een fotoreportage kijken voor onze projectweek!
Jeroen: Joepie! Over Batman?
Lena: (giechelt) Het zal wel iets anders zijn.
Juf: Het is een filmpje over een meisje dat precies zo oud is als jullie. Ze heet 
 Lorena en ze woont in Antwerpen.
Verteller: Er verschijnt een huis op het scherm. Een klein huisje, waar je meteen 
 met de deur in de woonkamer binnenkomt. Lorena zit aan tafel en maakt 
 haar huiswerk. Haar kleine broertje en zusje spelen met een bal. Ze 
 roepen en gooien naar elkaar. In de keuken roert de mama van de 
 kinderen in een kookpot. Op de koelkast prijkt een kleurige tekening van 
 een regenboog. Die heeft Lorena gemaakt met de pastelkrijtjes die ze van 
 oma kreeg voor haar verjaardag. Daar draagt Lorena heel goed zorg voor. 
 Ze houdt heel veel van tekenen. Later zou ze graag kunstenares worden. 
 Dat zou ze fantastisch vinden! 
 De kraan lekt en op de muur zit een grote vochtplek.
 “Ons huis is slecht in orde”, klaagt mama. “Het is hier altijd koud en toch 
 betalen we veel geld voor de verwarming. De ramen zijn versleten. In het 
 glas van één raam zit zelfs een grote barst. Daar komt de kou natuurlijk 
 zomaar doorheen. De kleintjes hebben dikke truien aan. Lorena draagt 
 handschoenen zonder vingertopjes, want met koude handen kun je 
 moeilijk schrijven!
Verteller: Wanneer de fotoreportage afgelopen is, blijft het even stil. De juf trekt de 
 gordijnen weer open. Dan barst Jeroen los:
Jeroen: Dat huis is gewoon slecht geïsoleerd!
Juf: Leg eens uit wat je daarmee bedoelt, Jeroen.
Jeroen: (kijkt rond) Bij ons thuis hebben we dubbel glas, en geen kieren, en er zit 
 een speciale isolatielaag tegen het dak. Mijn papa zegt dat we daardoor minder betalen voor de verwarming.
Mirko: Dat is waar. Iedereen kan toch zien dat er door een kapot raam veel kou 
 binnenkomt. En regen. En je kunt toch moeilijk je paraplu aan je raam hangen.
Zó. (opent paraplu – zet/hangt die bij aan het “raam” – kinderen lachen)
Robby: Dubbel glas is beter. Maar dat is duur. Dat heb ik mijn mama horen zeggen.
Jeroen: Dat verdien je snel terug als je minder uitgeeft aan gas of stookolie.
Fatmira: Maar dan moet je het geld wel eerst hebben.
Lena: Die mensen zagen er wel niet zo rijk uit.
Jeroen: Als ze geld verdienen, kunnen ze dat toch betalen?
Juf: De mama van Lorena werkt maar een paar uur per dag, omdat ze geen 
 opvang heeft voor de kleintjes. Denk je dat ze daarmee veel geld verdient?
De kinderen denken na …
Lena: Dan moet Lorena maar goed studeren, zodat ze later een goede job krijgt 
 waarbij ze veel geld verdient.
Jeroen: Aan die kleine keukentafel studeren is anders ook niet ideaal. Ik kan rustig studeren, aan mijn eigen bureau op mijn eigen kamer.
Fatmira: Waar is de papa?
Juf: Die is ziek. Hij lag in het ziekenhuis.
Fatmira: (verontwaardigd) Dat kan ik geloven. Dat huis zag er ook echt niet 
 gezond uit om in te wonen. Met die vochtplekken op de muur!
Jeroen: Als ze nu gewoon beginnen met het huis te isoleren, dan is dat toch al 
 opgelost?
Robby: Maar daar hebben ze dus geen geld voor. En zeker niet als de papa ook 
 nog ziek is.
Lena: (zucht) Het lijkt wel een spinnenweb waar je niet uit raakt. Alles heeft 
 met alles te maken. Waar moet je beginnen om zoiets op te lossen.
Juf: (knikt) Voor mensen zoals het gezin van Lorena hangt het echt allemaal 
 samen. Daarom is het zo moeilijk om uit de problemen te geraken.
Robby: Maar als ze ergens kunnen beginnen… gaat alles opeens ook een beetje
beter.
Jeroen: Misschien toch maar dat huis isoleren dus.
Lena: Of zorgen dat die papa weer gezond wordt en kan gaan werken.
Fatmira: Of Lorena ergens anders huiswerk laten maken?
Juf: Denk er maar eens over na. Volgende week kijken we naar het vervolg.
Met grote dank aan juf Michelle Chielens van Sint-Lutgart Roeselare die ook dit jaar weer het verhaal in dialoogvorm uitschreef!

4. Zingen thema-lied WZZ: Een web (een of meerdere strofes)

Leerkacht: Lorena woont in een slecht, vochtig huis, daardoor is haar papa ziek, ze heeft geen plaats om haar schoolwerk te doen, kan daardoor niet goed studeren… ze zit ahw gevangen” in een web. Daar zingen we over in het themalied van WZZ: Een web
Een web, een web,
alles hangt aan elkaar.
Valt er iets weg
dan stort alles in elkaar.

Een web, een web,
ben je arm of ben je rijk.
Valt er iets weg
raak je de kluts zeker kwijt.

Elk deel heeft een plaats,
van alles genoeg is fijn.
Zoeken naar hoe wij
op zoveel vlakken gelijk zijn.

Een web…

Elk kind, iedereen
krijgt normaal dezelfde rechten.
Niet alles is gelijk,
dus we moeten met woorden ervoor vechten.
Een web…

Grijp vanaf vandaag
deze kansen
om je talent te laten groeien.
Geef zo anderen de kans om open te bloeien.

Een web…
Een lief gezin en een inkomen.
Een huis om veilig in te wonen.
Recht op een goede gezondheid.
Sport, vrienden, school, vrije tijd.
Voor altijd een goed gevoel.
Dat is Welzijnszorg haar doel! (2x)

Een web…

5. WZZ 2014

Voorganger neemt de paraplu uit het toneelstuk.
Voorganger toont affiche WZZ 2014: Iedereen beschermd tegen armoede.
Korte uitleg ov er actie WZZ
Een paraplu beschermt je. Tegen regen en hagel.
In België hebben we wel vaak een paraplu nodig, want het regent hier nogal vaak…
Maar anders: in België, in Vlaanderen is het goed leven. Er is goed onderwijs, we krijgen een studiebeurs om te studeren, we wonen in gezonde woningen, als we ziek zijn kunnen we naar de dokter, we krijgen een premie als we ons huis vernieuwen… er is werkloosheidsuitkering, kinderbijslag… een pensioen als je te oud bent om te werken…
We noemen dat: de sociale voorziening. Dat is als een grote paraplu die de mensen beschermt.
En toch: 1 op 7 kinderen in Vlaanderen is arm, leeft in armoede. Woont in een vochtig huis. Kan de dokter niet betalen. Kunnen de schoolrekening niet betalen… Mensen zoals Lorena.
Hoe kan dat dan?
Er is in België toch die sociale voorziening? Die grote paraplu die mensen beschermt?
Wel, het is zo dat een aantal mensen niet van die voorzieningen kan genieten. B.v. omdat ze veel te veel moeilijke papieren moeten invullen. B.v. er zijn mensen die niet weten hoe ze een studiebeurs kunnen krijgen voor hun studerende kinderen. Ze weten niet waar en hoe ze de juiste formulieren moeten invullen. Of ze weten niet waar ze een premie kunnen vragen om hun kapotte, oude ramen te vervangen.
Het is alsof er in hun paraplu grote gaten zitten. (ev. kapotte paraplu openen – daarop staan woorden zoals: geen werk hebben, weinig verdienen, ongezond werk, een klein pensioen, geen studiebeurs, veel ziek zijn,…. )
Die mensen “staan in de kou”. Die mensen in armoede worden niet voldoende beschermd.
WZZ zegt: dat kan toch niet.
Iedereen moet kunnen genieten van de sociale voorziening in ons land. De paraplu moet iedereen in België beschermen. Ook kinderen zoals Lorena in het verhaal van Robby. Niemand mag in armoede leven. Toon affiche WZZ.
Daar willen we ons de komende weken voor inzetten.
En WZZ vraagt aan onze school om mee te werken.
WZZ strijdt al meer dan 40 jaar tegen armoede in ons land.
Ook dit jaar! Kunnen wij iets doen? Zeker en vast !

6. Wat kunnen wij doen? (directeur of LK verwoordt de acties van de school)

– De avonturen van Robby (èn Lorena!) meebeleven met de klas/school
– Soep op de stoep-actie
– Signaal van protest: de parapluutjes ondertekenen (petitie-actie) zie petitiemap (te verkrijgen bij WZZ): verzamel zoveel mogelijk handtekeningen!
– Collecte in de kerk
– Welzijnsmarkt organiseren
– Inzamelactie speelgoed…

7. Adventskrans

bij de adventskrans.
We zijn in de 4 weken voor Kerst, de advent. 4 weken lang willen we ons voorbereiden om de geboorte van Jezus.
Bij deze krans wil ik aan jullie een oproep doen:
OPROEP aan JOU: wil jij een paraplu-mens zijn?
1. Een paraplu kan ook een uitnodiging zijn. Er is makkelijk plaats onder voor twee.
Je gaat even samen op weg. Je deelt de beschutting tegen regen en wind.
Nodig jij elke dag iemand uit onder jouw paraplu? Wil jij kijken en zien wie in de kou staat?
Mensen die leven in armoede. Maar misschien ook iemand van jouw school, jouw klas die het moeilijk heeft. Mag die mee onder jouw paraplu?

2. Een paraplu kan ook dienen om onder te schuilen en even stil te vallen, heel even, elke dag… Dat willen wij ook vandaag doen. Stilvallen bij de advents krans en bij/onder de paraplu… Je afschermen van alle drukte en even stil worden…
Ook vandaag willen we dat doen. Het eerste kaarsje aansteken, en even stilvallen onder onze paraplu.

WE BIDDEN SAMEN

Lieve God,
Het is weer advent.
’s Avonds wordt het al vroeg donker.
Buiten ziet alles er een beetje dood uit.
De bomen hebben geen bladeren meer en
De vogels kruipen diep weg voor de kou.
Op de adventskrans brandt elke week een kaarsje meer,
tot het Kerstmis wordt.
SAMEN:
Maak het ook in ons hart lichter en lichter.
Help ons paraplu-mensen te worden.
Die zien wie hulp nodig heeft.
Die horen wie het moeilijk heeft.
Die stappen naar wie leeft in armoede.
Dan wordt het straks echt
een Zalig Kerstfeest.
Amen.

8. Zingen adventslied

De paraplu kan in de pastorale hoek komen, bij de adventskrans