startviering Goed Gezien+

0
634

powerpoint startviering

Gebeden, liederen, teksten, verhalen, film voor
een startviering september 2013

Een vurig schooljaar
’t licht aan jou !

 

Vooraf

* introductie jaarthema in de klas (zie bundel september pag 5)

* we maken een klaskaars

* ev.nadenken hoe je het laatste punt van de viering kunt realiseren met jouw klas (in een emmer ? in een lantaarn ? beschermende handen ? …)

We doen het voorstel om de startviering pas te houden tijdens de tweede of de derde week van het schooljaar. Dit biedt de mogelijkheid aan de pastoraal verantwoordelijke van de school of de directeur om tijdens de eerste schooldagen in elke klas een kaars te o

verhandigen, met de vraag om er een ‘persoonlijke klaskaars van te maken’ tegen het moment van de viering. Tijdens de celebratie brengen we dan al deze klaskaarsen samen in de kerk of de liturgische ruimte rond de Paaskaars, en laten onze gepersonaliseerde klaskaarsen zegenen. Zo is er voortaan een Jezuskaars voor elke klas. Wellicht kan dit item ook best even ter sprake komen op de personeelsvergadering waar men afspraken maakt rond het nieuwe schooljaar.

Hier enkele suggesties om in de klas op voorhand te werken rond de klaskaars:

〈 Met vaste stift op bakpapier tekenen, hou rond een kaars en verhit tot de afbeelding is verplaatst.
Zie: https://www.welke.nl/lookbook/gwendolijn84/knutselen/elckie/Met- vaste-stift-op-     bakpapier-tekenen-hou-rond-een-kaars-en-verhit- tot.1363040105
〈 Kant en klare of zelf gegoten kaarsen kunnen gemakkelijk worden versierd, gebruik bijvoorbeeld sierwas platen, effectfolie of waspennen. Iedereen kan er bv. zijn/haar naam op schrijven.
Zie: http://www.aduis.nl/kaarsen-versieren-pg93.aspx

〈 Laat elk kind een (liefst gebruikte) kaars meebrengen. Vertel : waar/wanneer heeft deze kaars gebrand ? Doop ? Huwelijk ? Begrafenis ? Vormsel ? Verjaardag ? Feest ? Op alle grote momenten in het leven is de kaars erbij ! In een klasgesprekkomen tot : – een kaars geeft licht en warmte – een kaars troost – een kaars op elk feest
〈 Klasgesprek : waar wordt de vlam nooit gedoofd ? Godslamp in de kerk, eeuwige vlam bij de onbekende soldaat, olympische vlam tijdens de spelen, een waakvlam,…

〈 Misschien kan een bezoek aan een kaarsenatelier.
Misschien kunnen we in de loop van het schooljaar (met hulp) zelf eens kaarsen gieten

〈 Misschien kunnen we eens kaarsjes verkopen voor een goed doel.

〈 Waarom eens niet naar een kerk of kapel gaan om een kaarsje te ontsteken. Laat kinderen intenties opschrijven om dit te kleven in het intentieboek van de kerk
〈 Kandelaar maken (b.v. in klei)

 

 

Viering

 

Goed gezien !

Rollenspel tussen 2 leerkrachten

( met ppt als “fotoalbum”) Na elke “gewone” geprojecteerde foto, komt diezelfde foto terug met het logo “GOED GEZIEN” erop. (komt in de ppt)

Komen toe geladen met pak en zak

Voorstel (ev aan te vullen met eigen foto’s en tekst) :

– dag Nele
– dag Inge
– Ook al druk bezig ?
– Ja hoor, gisteren kregen mijn leerlingen al de eerste toets.
Dus verbeterwerk.
– Ja, ik ook ! Niet te geloven dat het schooljaar weeral 2 weken bezig is. De vakantie lijkt zo ver af… ! Zucht
– Ja, niet te geloven, inderdaad….
(dromend) De picknick, de zee, … de fietstocht … het lijkt weeral zo lang geleden…
– (nieuwsgierig) Zee ? Waar ging jij dan naartoe ?
– (enthousiast) Heb je mijn foto’s nog niet gezien ?
– Nee, allé, kom , laat zien (haalt foto-album uit)

Projectie vakantiekiekjes (oa religieuze voorwerpen komen aan bod)

– Hier, Bredene, aan zee, zalig warm, zwemmen in het koele water…. Weet je wat ik zag ? Een hemelsblauwe vis !
– Een blauwe vis, hier , in de Noordzee ? Allé gij, GOED GEZIEN !
– En tijdens de wandeling achteraf zag ik een supermooi engeltje. Tegen de gevel van een huis. Ik was er helemaal wèg van. Ik heb een foto genomen. Kijk, mooi gesculpteerd, fijntjes beschilderd…
– Ja, met een goudrandje, GOED GEZIEN !
– En hier zie je onze picknick. Dat was de tweede dag van onze reis.
– Heerlijk, boterhammetjes in het bos.
– Heerlijk, ja, maar, dan niet die griezelige spin !
– Beuh, da’s schrikken, een kruisspin. Zag jij die zitten tussen al dat groen ? GOED GEZIEN !
– Eigen foto leerkracht – met commentaar GOED GEZIEN
– En een mooi kerkje dat we tegenkwamen ! Gezellig, rustig,…
– Dat heb jij natuurlijk GOED GEZIEN !!
– Ja, je kent me. En we zijn natúúrlijk even binnen gegaan. Mijn kinderen zeiden nog : ma, niet weer hé ! We hebben nu al 4 kerken gezien. Maar ik wilde ècht wel binnengaan, zo mooi zag het eruit.
En wat ik dààr zag ?
– tja, Nele, wat zie je in een kerk ? De bijbel, euh, .. Maria, … eugh…
– Een supergrote Paaskaars ! Nog nooit gezien ! Hoe ze die kunnen laten branden, ik weet het niet… Er moet op die parochie een hele
grote pastoor zijn…
– Ja maar Nele, ook in ónze kerk hebben we een hele grote, mooie Paaskaars. Die mag er toch ook wel zijn hoor…
– Ja ?
– Wel, we hebben straks onze startviering… we zullen ze wel zien …
– Ja, maar we moeten ons wel haasten (kijkt op horloge)
– (Kijkt ook) Al 9 u, GOED GEZIEN ! (lopen vlug weg)
Tot straks !

Groot logo “Goed gezien” wordt geprojecteerd – affiche wordt uitgehangen
Even stilte – dan plechtige muziek
Paaskaars
De voorganger of directeur komt binnen met de brandende paaskaars en plaatst deze op de paaskandelaar
Even stilte – dan :
Voorganger :
We merkten aan de foto’s van de juffen : je kunt God terugvinden op vele plaatsen, in vele dingen. Ook in deze kerk is heel veel dat naar Hem verwijst. Ook in onze school, in onze klas. Sluit eens je ogen !
Zie je iets ? ….
Daar willen we dit schooljaar speciaal naar op zoek gaan.
Waar vind ik iets terug dat naar Hem verwijst ? … GOED GEZIEN !

Zeker deze kaars. Deze Jezuskaars. Deze Paaskaars hier in de kerk vertelt het verhaal van de verrezen Jezus.
Wat vertelt een kaars ons nog ?
Kijk maar !
Filmfragment
Lightheaded (Thomassite – videodatabank)

 

Voorganger :
Mooi stukje film. Heb je het gezien ?
Een vlam moet je verzorgen, doorgeven, aanwakkeren…
En ook : we moeten soms elkaar opnieuw aanwakkeren, verzorgen, opwarmen…

Hier vooraan brandt de Paaskaars.
Die vlam vertelt ons van een God die ons nabij wil zijn.
God die warmte wil zijn wanneer we het koud hebben.
God die licht wil zijn wanneer wij het niet meer zien zitten.
In het licht van die vlam kunnen we dansen, leven en werken.

Maar : ook voor die vlam moeten we zorgen.
Ook die vlam moeten we aanwakkeren. Samen, niet alleen.
Een heel schooljaar lang.

God, vandaag dicht bij jouw kaars willen we bidden voor een vurig schooljaar !

Weten we die God van die vlam hier en nu in ons midden, maken we het grote plusteken +

 

 

Ev. Schaduwspel

(ev. kan een van de volgende verhalen uitgebeeld worden terwijl verteld wordt)
Projectielamp – scherm
Je kan kiezen uit één van de volgende verhalen.

 

  Verhalen (als lezing of als bezinning later in de viering)

Arabisch sprookje

Er was een koning die twee zonen had.
Ze woonden in een mooi kasteel met hoge torens.
Het allermooiste van het kasteel was echter
de grote feestzaal: de koningszaal.
Plaats was er voor 2000 gasten.

De koning voelde dat hij oud werd.
Daarom liet hij op een dag
zijn twee zonen bij zich komen en sprak:
“Eén van jullie zal mij moeten opvolgen
en over het land regeren.
Ik hou van jullie allebei,
en weet niet wie ik moet kiezen.
Daarom geef ik jullie beiden een opdracht.
Wie deze het beste volbrengt wordt koning.”

“Kijk, ik geef ieder van jullie een goudstuk.
Koop daarmee iets
wat de grote koningszaal vult tot aan het dak.
Geen enkele hoek mag leeg blijven.
Wat je koopt, dat moet je zelf
binnen één dag in de koningszaal brengen.”
De oudste zoon zadelde zijn paard
en reed doorheen de steden en dorpen.
Overal keek hij rond of hij iets zag waarmee hij
voor dat ene goudstuk de koningszaal kon vullen.
Het leek een tevergeefse dag te worden…
Toen het avond was geworden zag hij een boer;
die naar zijn schuur reed met een wagen vol met stro.
‘Stro is niet duur, dacht de koningszoon.
Daarmee kan ik de zaal van mijn vader vullen
en dan ben ik koning.’
Hij wisselde stro voor het goudstuk.
De dag daarop bracht hij het stro naar de koningszaal.
Toen het donker werd, was het stro op,
en de zaal nog maar half gevuld.
Doodmoe en teleurgesteld
ging de koningszoon naar zijn kamer.

Het was de beurt aan de andere zoon.
Hij vertrok en kwam terug in het kasteel
met alleen een houten kist.
“Dat kan toch nooit groot genoeg zijn
om de ganse koningszaal te vullen,”
dacht iedereen die hem bezig zag.
Hij droeg de kist in de zaal en sloot de deur.
Toen opende hij de kist
en haalde er een heleboel kaarsen uit.
Toen het donker werd,
stak hij ze allemaal aan.
En van buitenuit zag men doorheen de ramen
de zachte glans van het licht.
Toen men ging kijken,
merkte men dat de grote zaal
tot in de kleinste hoeken
en de hoogste nokken
vol licht was…

“Mijn zoon,
je hebt wijs gehandeld
en de opdracht goed vervuld.
Jij zult na mij koning zijn!
Laat altijd dat licht in je hart
en je verstand schijnen…”

 

 

Eén lucifer

Het gebeurde in een voetbalstadium. Op een avond, net voor het begin van een belangrijke match, stond plots een kleine jongen midden op het veld, in het licht van de felle schijnwerpers. Hij streek een lucifer aan.
(verteller steekt één lucifer aan) “Kun je het zien?”, riep hij? Maar bijna niemand van de duizenden toeschouwers zag het. Iedereen begon te lachen en te babbelen. “Doof nu eens alle lichten,” vroeg de jongen. En toen werd het pikdonker in het voetbalstadium. Hij streek opnieuw een klein lucifertje aan. En het werd stil in het stadium, want iedereen zag dat piepkleine vlammetje. “Geef deze luciferdoosjes aan elkaar door en neem allemaal een lucifer.” En als iedereen er een had, vroeg hij om alle lucifers aan te steken. Duizenden kleine vlammetjes, een zee van vuur. Een vuurpoel van enthousiasme…

 

Lied

open je ogen
en zie de kaars die brandt
open je ogen
en zie de vlam die danst
Want als je ogen het goede zien,
weten je handen wat ze zullen doen.
Dan zegt je mond waar het op staat.
Weten je voeten waar ze zullen gaan;
je oren wat ze moeten horen.
Dan weet je hart waar het om gaat.

 

Bijbelverhaal

De blinde Bartimeüs uit de kinderbijbel (bijv. De Kijkbijbel van Kees de Kort)

 

 

Woord door voorganger

Voorbeden

4 leerlingen staan bij de Paaskaars

Ll 1 :

Deze kaars, ze geeft licht, een jaar lang.
En ik ?

Directeur: ik bid dat allen, leraars en leerlingen,
dit schooljaar het beste van zichzelf geven.

Ll 2 :
Deze kaars, ze geeft warmte, een jaar lang
En ik ?

Directeur: ik bid dat allen, leraars en leerlingen
elkaar dit schooljaar echt nabij zijn, warmte-vol, in
goede en maar ook in minder goede dagen.

Ll 3 :
Deze kaars, ze brandt tot het laatste moment.
En ik ?
Directeur: ik bid dat allen, leraars en leerlingen
dit schooljaar doorzetten en moedig verderdoen,
ook bij tegenslag of wanneer het eens minder
gemakkelijk gaat
LL 4 :
Deze kaars, altijd is ze bereid haar vlam aan anderen door te geven.
En ik ?

Directeur: ik bid dat wij een school mogen zijn waar
allen, leraars en leerlingen hun gaven en
talenten met elkaar willen delen.
Voorganger :

God,
Laat ons het licht van deze kaars uitdragen.
Laat ons stralen voor elkaar, vol warmte, een schooljaar lang.
Laat Jouw licht het teken zijn, dat jij dicht bij ons wilt zijn, elke dag van dit nieuwe jaar. Amen.
Vanuit elke klas komt nu de klaskaars (klastitularis) naar voor, die wordt aangestoken aan de Paaskaars – kaarsen op het altaar plaatsen (best toile klaarleggen) ondertussen luisteren naar het lied

Laat zo je licht maar schijnen,
bij alles wat je doet,
zodat de mensen zeggen :
God is goed !
Laat zo je licht maar schijnen,
bij alles wat je doet,
zodat de mensen zeggen :
God is goed !
God is Liefde,
God is Liefde,
God is Liefde,
God is goed.
Laat zo je licht maar schijnen,
bij alles wat je doet,
zodat de mensen zeggen :
God is goed !

(Elly&Rikkert, CD Samen, Een boom vol liedjes, deel 2)

 

 

Aansluitend kaarsenzegen

Eventueel vooraf de kaarsen kort bekijken – bespreken

Voorganger :

God,
Jij wil bij ons zijn in de klas.
Moge deze klaskaars daar het teken van zijn.
Moge deze kaars in goede en kwade dagen
vertellen dat Jij als een Goede Vader voor ons wil zorgen,
dit hele schooljaar lang.
+ ZEGEN deze kaarsen…
Mogen deze kaarsen dikwijls branden op de school
om Jouw inspiratie levend te houden

 

 

Gebed bij de kaarsen (samen bidden)

Goede God,

Bij deze kaars bidden wij
Voor het nieuwe schooljaar.

We vragen Jou
om met ons op weg te gaan.

We willen leven
zoals Jij het ons hebt voorgedaan.

Geef dat dit jaar een boeiend schooljaar wordt,
met heel veel leuke momenten.

En als het eens wat moeilijker wordt,
geef ons dan de kracht
om door te gaan.
Amen.
Zegen en zending

God, wij vragen U :
Blijf steeds in ons midden
met uw warmte,uw vuur, uw licht,
opdat het goed mag zijn in onze klas
en onze school,
alle dagen van dit nieuwe schooljaar.
Amen.

 

 

Neem je vlam meer naar de klas

In Griekenland bestaat een oud gebruik.
In de kerkdienst rond Nieuwjaar krijgt elk gezin een kaars.
Na de kerkdienst probeer je het lichtje van je kaars naar huis over te brengen, zonder dat het onderweg uitwaait.
Als dat lukt, dan zou dat in het komende jaar geluk betekenen.

Wij willen vandaag hetzelfde doen.
We proberen het licht van deze viering naar onze klas, naar onze school te brengen.
Als we dat licht, die warmte tot ín onze klas kunnen brengen, dan betekent dat licht en warmte voor ieder in onze klas of school, het hele schooljaar lang.
Dat is geluk.