startviering: Boordevol energie!

0
823

Vooraf :Tijdens een van de eerste schooldagen krijgen de kinderen een (kleine) tekening in de vorm van een sport-drinkbus. Hierop schrijven ze een wens naar zichzelf/de klas, een voornemen, een droom… voor dit nieuwe schooljaar.

Ze vullen als het ware hun drinkbus met hun voornemens of wensen.

Decor :
Titel : D(r)ank-je !
Waterput (halve wijnton) – gedrapeerd met doeken en wat groen
6 kruiken of flessen met “ingrediënten” erop (moed, dankbaarheid,….)
Tafeltje met ingrediënten sportdrank

Per klas 1 echte plastieken sport-drinkbus met daarop : BOORDEVOL ENERGIE !
Viering

1. Welkom + kruisteken

2. Dank-je !

Kind of meerdere kdn lezen voor :

Dag God,
De grote vakantie is voorbij.
Dank-je !

Voor het vele buiten spelen.
Zon en regen.
Warme en heel warme dagen.
Onweer.
Niet zo vroeg naar bed.
Lang slapen.
Dank-je !

Een ijsje.
Op reis.
Op bivak.
Naar het pretpark.
Geen huiswerk.
Niet naar school.
Slapen in de tent.
Eten in de boomhut.
Lezen en ravotten.
Dank-je !

Ruziemaken en dan weer vrienden worden.
Dansen en springen.
Naar de speeltuin.
Logeren bij oma en opa.
Fietsen en wandelen.
Dat was allemaal vakantie.
Dank-je God, dat dit allemaal mocht en kon !
Dank-je !

(tekst naar “Einde vakantie” uit “Praten met God” -mijn eerste gebedenboek – Stef Desodt – uitg. Halewijn)
Kind (of kinderen) hangen letters uit : D a n k – j e !
3. D(r)ank-je !
Dramatisatie :
Decor : tafeltje met ingrediënten sportdrank
Allerlei energiedrankjes als decor. Lege drinkbus ertussen.
Leerkracht komt op met fiets (verkleed als wielrenner)

L : Zo meteen begin ik aan mijn tour de .. Roeselare.
52 kilometers. 6 heuvels. Echte kuitenbijters.
Ik wil een goede tijd neerzetten.
Ik ben goed voorbereid, dat zie je zó ! (showt zijn tenue)
Maar… van stevig doorfietsen krijg je dorst.
Ook daaraan heb ik gedacht !

Haalt zijn drinkfles uit.

L :Ziezo, en nu maak ik mijn speciaal sportdrankje klaar
Wat moet er allemaal in ?
Even nadenken…

Aan tafeltje
Werkt met trechter en verschillende poedertjes…

Eerst wat water natuurlijk. Want wetenschappers hebben bewezen :
bij sportprestaties moet je voldoende drinken.
Vijftig gram fijne suiker… voor een snelle opname in het bloed…
Beetje citroen voor de goede smaak…
Wat koolhydraten om energie te leveren… want ja, de tour de…,
ik zal veel energie nodig hebben…
Ah, de eiwitten niet vergeten ! Komt van pas bij deze zware training.
En : het bouwt mijn spiermassa op ! (bewondert zijn spieren)
Ook nog wat natrium… want bij stevig fietsen verlies je zouten door veel
te zweten… dus ook natrium erbij.
Nog wat magnesium…. Tegen de krampen.
En tot slot wat taurine.. want dat zou goed zijn voor hart en hersenen van de sporter. En het zou de sportieve prestaties verhogen…

Schudt alles goed dooreen en showt zijn drinkbus.

Proeft eens : Hmm, smaakt lekker ook !
Voilà, mijn wonder-sportdrank voor mijn tour de Roeselare.
Een prima dorstlesser !
Boordevol energie !
Hiermee kan ik een topprestatie neerzetten !
Dit wordt een podiumplaats, zeker weten !
Kind met boekentas komt opgestapt…

L (lachend): Ha, (naam kind).. doe je ook een topwedstrijd vandaag ?

Kind : Neen, vandaag is de eerste schooldag.

L : En ook je sportbus mee ?

K : neen, een gewone drinkbus…. Oei, ze is leeg ! Vergeten …!

L : Wil je wat van mijn energiedrank ?

K : (aarzelend) ‘k weet niet… wat zit daarin ?
L : Alles wat je nodig hebt om een topprestatie neer te zetten…
Hiermee zal niemand je kunnen bijbenen.
Hiermee word je gegarandeerd de eerste !
Je laat ze allemaal mijlenver achter je !

K : Maar dat wil ik helemaal niet…
Ik wil niet de eerste dag iedereen achterlaten..
IK wil een drankje dat me goede moed geeft, het hele schooljaar
lang… En niet alleen ik, maar ook mijn klasgenoten.

Gaat zich neerzetten bij de bron… denkt na …
L : Wil je anders wat natrium ? Zout ? Magnesium ? …

K : Nee, neen… ik wil …een speciaal drankje….

L : een beetje suikers ??

K : neen, ik wil … ik wil…

 

 

 

Verschillende kinderen stappen op en gieten hun kruik leeg in de bron
Op hun fles/kruik staat in grote letters het “ingrediënt” geschreven :
Achtergrondmuziek : klaterend water…

K1 : Goede Moed …Doorzettingsvermogen om het niet op te geven als het moeilijk wordt. Ik wil mij echt goed inzetten dit schooljaar.

K2 : Vriendschap… want in een klas en school zit je SAMEN met velen.
Als je samenwerkt, vrienden maakt, gaat alles zoveel beter.

K3 : Behulpzaamheid… elkaar helpen. Een schrift invullen als iemand ziek is, juf helpen bij het opruimen, die moeilijk som nog eens uitleggen aan je buur…

K4 : Dankbaarheid. Ik wil dankbaar zijn voor alle kansen die ik hier krijg op school. In andere delen van de wereld gaan kinderen van mijn leeftijd werken. Worden kinderen uitgebuit. Ik krijg hier alle kansen om al mijn talenten te ontwikkelen. Daarvoor wil ik dankbaar zijn.

K5 : Goedheid . Een hart hebben voor elkaar.

K6 : Kennis. Deze kruik zit boordevol kennis. Zovele dingen die ik nog niet weet of kan, maar die ik wil leren dit schooljaar van juf of meester.

Kind staat recht en leest opnieuw hardop… goede moed, vriendschap,
behulpzaamheid, dankbaarheid, ….
Ja, dat zijn de ingrediënten van mijn energiedrankje !
Daarmee kan ik een heel schooljaar aan !

Kind vult zijn drinkbus vanuit de bron. Steekt ze in de lucht !
En roept luid uit : Boordevol energie !
K : (roept uitnodigend) Kom, vullen jullie ook je drinkbus !!
Want we maken dit schooljaar samen !
Uit elke klas komt 1 ll zijn drinkbus vullen aan de bron !

 

Directeur hangt de letter ( r ) tussen de titel

Of affiche wordt zichtbaar…

 

 
4. Lied : Arkorum D(r)ank-lied ! met strofe 1

 

Elke maand van het jaar
een mooi simpel gebaar
laat ons samen danken.
Doe maar mee want het mag
op dit uur van de dag :
D(r)ank-je, dank-je!
Zet de zorgen opzij
voel je vrolijk en blij,
laat ons samen danken.
Kijk maar goed om je heen
want je bent niet alleen :
D(r)ank-je, dankje!

Dit is het begin
een nieuw jaar, kom vlieg mee erin !
Ja ik heb momenteel
energie veel te veel
dus nu starten we boordevol zin !

Elke maand van het jaar
een mooi simpel gebaar
laat ons samen danken.
Doe maar mee want het mag
op dit uur van de dag :
D(r)ank-je, dank-je!
Zet de zorgen opzij
voel je vrolijk en blij,
laat ons samen danken.
Kijk maar goed om je heen
want je bent niet alleen :
D(r)ank-je, dankje!
5. Evangelie
(zou heel mooi zijn als een vrouwelijke leerkracht dit zou dramatiseren, uit zichzelf vertellen …)
Wordt bij voorkeur verteld bij de bron

De vrouw bij de put
Ik zag hem al van ver zitten, die middag. Vlak bij de put, in de blakende zon. Hij had zeker zoveel dorst dat hij niet eens de schaduw van een paar bomen opzocht. Hij zag er moe en stoffig uit. En natuurlijk had hij niets bij zich waarmee hij water uit de put kon halen. Toen ik dichterbij kwam, zag ik dat hij een jood was. Oei, oei, dat werd moeilijk. Die joden voelen zich immers te goed voor ons, Samaritanen, en nemen van ons zelfs geen slok water aan. Ik liet mijn kruik neer in de put en haalde hem langzaam weer op. ‘Krijg ik een beetje water alsjeblieft?’ vroeg de man opeens. Hij keek me ernstig aan. ‘Natuurlijk’, zei ik opgelucht. Eindelijk eens een jood die normaal deed. Ik liet hem drinken zoveel hij wilde. En hij had echt wel grote dorst! Ik lachte hem toe. ‘Dat gebeurt ook niet vaak, dat een jood een Samaritaanse om water vraagt’, zei ik. ‘Wat vind jij van dat eeuwige discussiepunt: mogen we tot God bidden op die berg daar of moeten we daarvoor naar de tempel in Jeruzalem?’ De man lachte. ‘Je kunt overal tot God bidden.’ Hij nam nog een laatste slok. ‘Lekker water’, zei hij. ‘Alleen jammer dat je zo gauw opnieuw dorst krijgt. Zal ik je eens water geven waar je nooit meer dorst van krijgt? Echt levend water?’ Ik lachte hem uit. ‘Hoe wil je dat doen? Jij hebt niet eens een emmer om water te halen!’ Hij keek me aan. ‘Ga je man maar halen, dan krijgt hij ook van dat levende water.’ Ik sloeg mijn ogen neer. ‘Ik heb geen man’, antwoordde ik. ‘Dat is waar’, zei de man meteen. ‘Je hebt al een stuk of vijf mannen versleten en de man die nu in je huis zit, is getrouwd met iemand anders.’ Ik sprong achteruit alsof ik door een schorpioen gebeten was. Ik kneep mijn ogen tot spleetjes. ‘Ben jij soms een profeet, dat je dat allemaal weet?’ Ik trilde op mijn benen. Wat moest hij van mij? Waarom bemoeide hij zich met mijn leven? ‘Als je God in je hart laat komen, lijkt het alsof je in je binnenste een bron met water hebt’, zei hij zacht. ‘Een bron die nooit opdroogt en die je altijd moed geeft om verder te gaan.’ Hij praatte maar verder en ik begreep stilaan wat hij bedoelde. ‘Je lijkt de Messias wel’, zei ik toen. Hij keek me nog steeds aan. Ik rende weg en haalde de mensen uit ons dorp. ‘Er is iemand bij de put, misschien wel de Messias’, riep ik. Velen gingen naar hem luisteren. Hij bleef twee dagen bij ons, ook al waren wij Samaritanen. Zijn naam was Jezus. En wat hij zei was waar: In ons hart kwam een bron van levend water. Hij vertelde over God, die altijd bij ons is. Zo gaf hij ons hoop.
Het grote avontuur van God en mens – Kolet Janssen / Thé Tjong-Khing – uitgeverij KOK – davidsfonds/infodok – ISBN 90 80829 02 1, p. 193-194
6. Woord

Enkele gedachten :
Dorst hebben…
Wie had tijdens de vakantie dorst ?
In Spanje ?
In de auto op een verre reis ?
In de trein op bivak ? Tijdens die lange dagtocht ?
Na het sporten…
Na het spel in de tuin…
Voor het slapengaan…
Je hoort wel eens : “Ik sterf van de dorst…”
Zonder water ga je dood.
Alles gaat dood zonder water…ook de planten en de dieren …
Die hebben ook dorst. (vele klasplantjes overleven de grote vakantie niet..)
Rusland : droogte … hongersnood dreigt !
In vele landen is er weinig water.. de mensen hebben er
véél dorst….
Oplossing : water ! Drinken…
Speciale drankjes voor speciale gelegenheden…..
Heb je een favoriet drankje ?
Melk is goed voor elk, wijn…
b.v. Sporter : sportdrank !
Die geraakt er éventjes ver mee..
Maar… bij het begin van een schooljaar hebben we niet
alleen dorst naar water … ook naar … Vriendschap : alle klasgenoten
terugzien….
Dorst naar jezelf kunnen zijn… naar begrip van iemand…
Dorst naar kennis : b.v. lln eerste willen leren lezen en schrijven,
Lln 5de willen Frans leren !
Daarvoor hebben we een héél speciaal drankje nodig :
boordevol energie…
Link naar dramatisatie + verhaal de vrouw bij de put :
Wat lest jouw dorst ?
Wat geeft jou kracht en energie ?

 

 

 

 

7. Voorbeden-intenties (voorstel 1)

God, al onze dromen, al onze voornemens en verlangens voor
dit nieuwe schooljaar brengen wij bij U

Bij de bron leggen we eten en drinken,
een brooddoos en een drankje.
Energie.
Ik zou willen bidden
dat wij dit schooljaar
niet zomaar eten zouden weggooien
op de speelplaats of in de vuilnisbak.
Of dat wij proberen ons bord uit te eten in de refter.
Want, elke dag sterven er op deze aarde nog 40 000 mensen van de honger.Jezus, wilt U ons helpen?

Bij de bron leggen we
een paraplu.
Want, niet altijd schijnt de zon,
soms is er ook regen.
Zo is het ook, bij ons, Jezus.
Niet altijd zijn wij even vrolijk en welgezind.
Toch maken wij het voornemen
om blijde kinderen te zijn
die graag naar school komen.
Ook als het regent buiten of in ons hart.
Jezus, wilt U ons helpen?

Bij de bron leggen we de bijbel.
Het evangelieverhaal vandaag vertelde ons
dat daarin verhalen vol goede moed zitten voor ons hart.
De tocht van een schooljaar is lang.
De boodschap van Jezus is als een vitamientje
om er een goede tocht van te maken.
Geef ons Uw kracht, Jezus

Bij de bron leggen we pleisters.
Als er iemand ziek is in klas
wil ik een schrift bijvullen.
Als iemand pijn heeft of verdriet
wil ik proberen te troosten.
Jezus, wilt U ons helpen?

God, we leggen dit schooljaar ook in Uw handen.
Help ons, met de kracht van Uw Geest onze dromen waar te maken.
7. Voorbeden-intenties (voorstel 2)

Per klas worden de “papieren” drinkbussen verzameld in een echte
plastieken drinkbus. Daarop etiket “BOORDEVOL ENERGIE”
(vooraf in klas of tijdens de viering – achtergrondmuziek)

Voorganger :
God, al onze dromen, al onze voornemens en verlangens voor
dit nieuwe schooljaar brengen wij bij U.
Lk of ll van elke klas leest een opgeschreven droom, voornemen van een ll uit de klas

Zang tussen de voorbeden in : Jama, jama tata…
Voorganger :
God, we leggen dit schooljaar ook in Uw handen.
Help ons onze dromen waar te maken.
Amen.
8. Onze Vader : samen bidden
Eventueel : kleuters (klas 2 + 3) komen erbij.
Ze hebben een kist/cadeau mee (daarin de bekers !)
Kist nog niet openen.

Kleuters vormen halve cirkel vooraan.
Bidden mee het Onzevader.

 

 

9. Samen zingen : slotlied of nog eens het themalied

 

 

10. Zegen over alle leerlingen en het nieuwe schooljaar

Vader,
Zegen onze school.
Dat iedereen zich hier thuis mag voelen.
Zegen iedereen.
Dat niemand hier dorst moet lijden.
Geef ons allen de energie,
om er samen een krachtig, sprankelend schooljaar van te maken !
Boordevol energie !
Amen.

 

11. Kleuters openen de kist/cadeau samen met de directeur.
D(r)ankje-bekers !!
Woord van de directie / uitdelen symbool jaarthema : beker

Eventueel peter-en meterschap zesdeklassers !
Misschien kunnen zij de “kinderchampagne” wel
uitschenken ?
We drinken samen op een sprankelend schooljaar !
Welkom op het feest van het schooljaar !