startmoment advent

0
182

Decor

speelgoed

Rugzak + stapschoenen

Poster jaarthema hangt uit.

Bij het binnenkomen klinkt “speelmuziek” (b.v. zakdoekje leggen, schipper mag ik overvaren,…)

Voorzie 7 grote kubussen met de letters : A R M O E D E

 

 

Duplo-blokken : Tamara

7kubussen met letters : Nele

Starttoneel 5de klas door Nele gefilmd

Scherm + ppt : Heidi

Beamer ?

CD-speler + CD : Nele

Andere attributen : elk voor zijn stukje

 

1. Binnenkomen – groot bouwwerk

 

Elk krijgt bij het binnenkomen een duplo-blokje, en bouwt verder aan het bouwwerk dat vooraan staat (onmiddellijk bij het binnenkomen – laat dit vlot gebeuren), en gaat dan zitten.

Door ieders bijdrage groeit één groot bouwwerk. (80-tal blokken voorzien)

 

2. Wachten

 

Kind : dit is een tijd van wachten, zegt mijn juf.

Maar wie wil er nu graag wachten ?

Dat is toch niet leuk ?

Wachten bij de tandarts, bij de kassa van de supermarkt.

Wachten pfff !

 

Juf : wachten is soms nodig.

toen ik mijn kindje verwachtte, kon ik vast van hem dromen.

En alles klaarmaken voor zijn komst.

Dat wachten was best leuk.

 

Kind : wachten op mijn verjaardag, wachten op vakantie, dat is soms wel spannend.

 

Kind : wachten op 6 december maakt me een klein beetje bang.

Ik wou dat de Sint vannacht al kwam !

 

Kind : toen de poes kittens ging krijgen, kon ik haast niet wachten… elk uur ging ik kijken of de kleine poesjes er nog niet waren.

 

Kind : als papa moet wachten in een file, komt hij boos thuis. Verloren tijd, zegt hij dan.

 

Kind : wachten op mijn eerste communie duurde zoooo lang. Ik kon er bijna niet meer van slapen.

 

Kind : wachten op een bus omdat je de vorige miste is verre van plezant…

3. kruisteken : Heidi

 

4. Aanbrengen kubussen met letters – A R M O E D E

 

letter A : Nele en Tamara

 

Nele en Tamara komen aangestapt, de voeten aan elkaar vastgebonden, rugzak mee.

Hebben kubus met letter A mee. Ze zingen het jaarthemalied .

 

Mogelijke dialoog tussen 2-3-4 leerlingen/leerkrachten

  • Samen onderweg , niet altijd gemakkelijk hé ?
  • Neen, vallen hoort er ook wel eens bij !
  • Vallen, èn …. weer opstaan !
  • Wat zit er al in je rugzak ?
  • Kijk, de bijbel, weet je nog ? uit de startviering. Onze reisgids.
  • En hier… sandalen… we stapten in de voetsporen van Paulus

(de rugzak wordt in het decor met speelgoed gezet)

 

  • En wat heb je nog bij ?
  • Een kubus met …. Daarop de letter A
  • Wat heeft dat te betekenen ?
  • A … alfabet ? A … appel ,ha, lekker !
  • Of A van Anna, die zit in de tweede klas… of…

– wat betekent die A ? …

  • ‘k weet niet, juf vroeg me die kubus hier te komen zetten.
  • ….
  • Komen tot : ADVENT ! Ja ! Zondag startte de advent !

 

 

 

letter R : Heidi

 

muziek

Heidi brengt spelend de kubus R aan – zet kubus neer

haalt Robbypop (handpop) uit …

 

Hé ja, Robby komt ons weer zijn verhaal vertellen deze advent !

Kennen jullie nog Robby ?

Wat weten jullie nog over hem ? Lln vertellen wat ze nog weten…

Weet je wat : we roepen Robby erbij !

Samen roepen : ROBBY !!!

 

Starttoneeltje Robby 5de klas – gefilmd door Nele

(met dank aan juf Michelle Chielens die het verhaal in rollenspel uitschreef)

Directrice: Kinderen, zo dadelijk komt de nieuwe meester. Hij zal juf Elke, die ziek is, vervangen tot de kerstvakantie. Ik reken erop dat jullie hem goed ontvangen.

 

Verteller: De directrice kijkt streng over de rand van haar bril. Jeroen knipoogt naar Robby. Die zit zenuwachtig te schuifelen op zijn stoel.

 

Robby: Meesters zijn meestal streng! Juf Elke zag het wel eens door de vingers als mijn huiswerk niet op tijd klaar was. Ze begreep dat ik thuis na school soms moest koken. Of dat ik op mijn kleine broer Jordy moest passen als mama nog aan het werken was. (zucht)

 

Verteller: Lena steekt haar duim op naar Fatmira. Zij ziet zo’n meester duidelijk wel zitten, net zoals de rest van de meiden in de klas. Voorzichtig gluurt Robby naar Amelie, Anne en Amber die schuin achter hem zitten. Ze maken een tekening voor de nieuwe meester. Robby haalt zijn schouders op. Met de 3 meiden heeft hij het niet zo. Altijd pronken met de laatste snufjes, hun poepchique laarzen en de Joepie.

Verteller: Plots klinkt een luide bons in de gang. Dan gekletter. De directrice rent de klas uit.De kinderen spurten haar achterna. De vloer ligt bezaaid met kerstfiguurtjes en kaarsen. Daartussen ligt een lange man. Hij maait wanhopig met zijn armen. In een oogwenk zijn Robby en Jeroen bij hem en proberen hem overeind te trekken. De andere kinderen rennen door de gang om zijn spulletjes op te rapen. Met een knalrood hoofd krabbelt de man ten slotte overeind. Hij steekt zijn hand uit naar de directrice.

Meester: Euh… goedemorgen.

Directrice: (kijkt bedenkelijk) Goedemorgen, bent u meester Lieven?

Meester: Inderdaad. (kucht en kijkt verlegen naar de grond) Ik ben over mijn eigen voeten gestruikeld, denk ik.

Directrice: Ja, dat heb ik gezien,ja. (kijkt streng) Goed, kinderen, dan laat ik jullie nu maar in ‘veilige’ handen van de meester. (stapt hoofdschuddend de gang uit)

Verteller: Lena kijkt de meester bezorgd aan.

Lena: Heeft u zich pijn gedaan?

Verteller: Maar Amelie, Anne en Amber wringen zich naar voren en gaan pal voor Lena staan.

3 A’s: Zullen we de verbandkoffer halen, meester? (mierzoete stem)

Meester: Neen, dank u, meisjes. Dat is lief, maar ik red het wel. Kom kinderen, ga de klas maar in.

Verteller: Robby overhandigt hem de doos.

Robby: Het deksel is gescheurd, meester. Ik zal het even voor u plakken.

Verteller: Hij neemt het plakband. In een oogwenk staat het deksel weer mooi op de doos. De meester glimlacht dankbaar.

Meester: Dank u wel, euh…

Robby: Robby, meester, ik heet Robby.

Verteller: Nu springen de 3 meiden ook recht.

Amelie: En wij zijn Anne, Amber en Amelie, meester Lieven.

Verteller: Jeroen roept….

Jeroen: U mag ook A3 zeggen, meester, zoals K3. (doet een gekke danspas)

Verteller: Lena proest het uit. Amber steekt haar tong uit.

Meester: Oké, kinderen. Ik ben dus jullie nieuwe meester en …

Jeroen: U bent meteen met de deur in huis gevallen.

Meester: (knipoogt) Juist, of met de doos in de gang gevallen.

(kinderen lachen)

Ik zou willen beginnen met een plezant kennismakingsspelletje dat ik in de Chiro leerde. Het heet: ‘wat ik koos uit de doos’. Om beurten kies je iets uit de doos dat vandaag bij jou past. Dan mag je er iets bij vertellen over jezelf. Kijk, ik zal beginnen.

Verteller: De meester neemt een kapot beeldje van een herder uit de doos. Het hoofdje zit vol barsten en de neus is weg.

Meester: Ik kies vandaag voor de herder, omdat ik jullie, mijn schaapjes, veilig door de volgende weken wil loodsen.

Anne: Veilig, meester? (rolt met de ogen)

(kinderen proesten het uit)

(Tim mekkert, Jef doet een schaap na)

Meester: (doet alsof er niks aan de hand is) En die kapotte neus, tja, die past natuurlijk bij mijn prachtige salto in de gang.

Verteller: Meester Lieven glimlacht en strijkt een haarlok uit zijn gezicht. Amber slaakt een diepe zucht. Zo’n fijne en knappe meester heeft ze nog nooit gezien. Ook Lena en de andere meisjes kijken hem met grote ogen aan. Amelie springt op.

Amelie: Meester, ik heb een cadeau bij om u te verwelkomen.

Verteller: Trots haalt Amelie een reuzegrote adventskrans van goud en zilver uit haar bank.

Meester: Wat een schitterende krans, Amelie. Die komt zo te zien uit een heel chique winkel.

Amelie: (haalt schouders op) Ja, hij was wel heel duur, maar mijn mama is manager van een bedrijf, dus kunnen we dat wel betalen. (kijkt schuin naar Robby en Lena) Mag ik dan ook elke week de kaarsjes aansteken?

Meester: (schudt het hoofd) Dat zien we wel als het zover is, Amelie. Vandaag steek ik in elk geval het 1ste kaarsje aan.

Verteller: De meester neemt zijn klaslijst.

Meester: Van kaarsjes gesproken. Ik zie dat er heel binnenkort al 2 kinderen jarig zijn. Amelie en Robby?

Verteller: Robby knikt traag. Dat was hij bijna vergeten. Verjaren, dat is altijd zo’n gedoe. En dan nog wel op dezelfde dag als Amelie. Hij wou dat het dit jaar even niet hoefde.

 

 

 

Heidi : en volgende week horen jullie het vervolg op het verhaal …

Hoe stelt meester Lieven het in zijn klas ? En hoe viert Robby zijn verjaardag ?

Robby heeft nu ook een eigen website !

www.dagrobby.be

 

Zoek hem maar eens op thuis of in de computerklas

 

letter M : Nele

 

Nele komt aangestapt – plaatst kubus M – zet er een CD-speler bovenop

 

Nele : MMMM de M van MUZIEK

Bij het verhaal van Robby hoort ook een lied : luister maar !

We luisteren naar themalied “Voeten op de grond, hoofd in de wolken”

 

letter O : mimespel(op muziekje) : Nele en Tamara

 

Juf komt , plaatst kubus met letter O

Heeft ook “naakte”adventskrans mee.

Vergelijkt de letter O met de ronde krans. Beetje mime-spel.

 

O … wil de krans op de letter O “plakken” gaat niet… O O OO

 

Is een krans ! Een adventskrans .

 

Steekt spelend takje groen op de krans – zet kaarsen 1 2 3 4 … erbij

(materiaal ev. uit de kubus halen)

 

Andere juf/meester komt erbij, toont een afgewerkt exemplaar, mooie krans. OOO, dat is mooi !

 

Heidi vertelt :

Elke week steken we een kaarsje aan.

Als alle kaarsjes branden, vieren we Kerst.

Vandaag mag het eerste kaarsje branden.

 

Elke klas krijgt een adventskrans mee – uitdelen ?

 

Letter D : Nele

 

Nele komt spelend aangestapt.

Zet kubus met letter D in de rij,

D van driehoeken– haalt 2 “driehoeken” uit… speelt er wat mee.

Vormen tenslotte met de 2 driehoeken een ster

 

De ster is ons symbool voor deze maand. (bijbel – voetspoor – nu ster)

De ster verwijst naar het verhaal van Abraham (cfr. bundel november),

verwijst naar onze novemberviering (Allerheiligen-Allerzielen)

De ster wijst ons straks de weg naar de stal.

De ster mag ons leiden in deze advent.

 

De ster mag mee in de rugzak ! Nele legt ster bij de rugzak

 

letter E : Heidi

 

Lk plaatst 2 kubussen met letter E

 

Dit is de E van echt . Echt…

Welk woord hebben we gevormd ? A R M O E D E

 

Armoede is Echt.

Geen spelletje dat we spelen, zoals hier.

Een spel, spelen is leuk. Armoede niet.

Armoede is geen spel, armoede is echt.

1 op 5 kinderen groeit op in armoede.

Die kinderen wonen in ongezonde woningen, kunnen soms niet lekker en voedzaam eten. Of kunnen de dokter niet betalen.

Vaak hebben ze ook geen geld voor goed speelgoed.

Ook kunnen mama of papa kunnen het lidgeld van de sportclub, of van de chiro/scouts niet betalen. Een uniform is te duur voor wie arm is. Tekenschool kunnen die kinderen niet volgen, want het materiaal kost teveel geld. Op vakantie gaan kunnen deze kinderen al helemaal niet. Geen ski-reisje, geen verre stranden. Op bivak gaan: ze mogen het vergeten. Zo worden kinderen uitgesloten, omdat ze arm zijn.

(zie ook campagnekrant WZZ 2011)

Wie arm is, staat vaak alleen, zoals al deze blokken alleen staan.

Armoede is geen spel ! (toon affiche)

WZZ wil hier iets aan veranderen !

Maar niet alleen WZZ: ook alle jeugdbewegingen, scholen, Gezinsbond werkt hieraan mee.

We willen dat alle kinderen alle kansen krijgen, ook in hun vrije tijd.

We vragen dat de Vlaamse Overheid zich hiervoor inzet.

 

Wat kunnen wij doen ?

– aandacht voor deze actie. Dat doen we samen met Robby, Lena, Fatmira

en Jeroen.

– Maar ook : geef je hand en je stem tegen kinderarmoede. (zie affiche : hand-tekeningen verzamelen)

– acties : soepstop of marathon of verkoopstand of….

– collecte in de kerk op 10 + 11 december

– speelgoed delen ??

– zorgen dat iedereen mag meespelen ! Daar kun jij iets aan doen hier op school !

 

Met de opbrengst van de acties steunt WZZ projecten.

Projecten die ervoor zorgen dat kinderen in armoede het iets beter krijgen.

 

Affiche tonen

 

Want : Armoede is geen kinderspel !

 

5. Slot

 

Samen bidden:

God,

Advent is tijd van dromen.

Van de mooie kerst die komt.

Advent is denken.

Aan de vele kinderen in armoede.

Advent is doen.

Zorgen dat alle kinderen volop kunnen spelen.

Help jij mij ?

Amen.

 

 

6. Samen zingen jaarthemalied (?)

 

Altijd ben je onderweg,

onderweg naar morgen.

Met de dromen van vandaag,

met geluk en zorgen.

Af en toe een beetje zon,

af en toe wat regen.

Want soms is het leven fijn

en soms zit het tegen.

 

Het leven is een reis,

een reis langs heel veel wegen.

We reizen samen,

nooit alleen.

We weten soms niet goed waarheen,

op weg : met Gods zegen !