bundel september: Goed Gezien

0
590

.Het algemene jaarthema van Leeftocht (Dienst opvoedingsproject en pastoraal VSKO) is “Oprapen of laten liggen” : dagdagelijks doen zich in ons schoolleven verwachte of onverwachte gebeurtenissen voor. Soms voorspelbaar, soms ongevraagd of ongewild.

Die gebeurtenis kan een invloed hebben op mijzelf, of op de school. Kan mijzelf of ons handelen in vraag stellen. Of kan verwijzen naar het buitengewone in het gewone. Wat doe ik ermee ? Laat ik deze kans liggen ? Of raap ik ze op ?
Vertrouw op de sporen die ze nalaten
en op de kansen die ze bieden…

 
Dit schooloverstijgende jaarthema werd ook dit jaar verwerkt naar het basis-en buitengewoon onderwijs van het bisdom Brugge.
Binnen Arkorum maken wij er dan ook ons “eigen” thema van, met eigen vieringen en uitwerkingen. Wij vertaalden het thema naar :

logo goed gezienOp school verwijzen voorwerpen en gebeurtenissen naar onze grote Inspiratiebron. Daarnaar gaan we dit schooljaar op zoek. In elk lokaal, in elke klas.

Zie je ze (nog) ? Zijn ze er (nog) ? Spreken ze ons (nog) aan ?
Of werd kindje Jezus al twee keer met superlijm aan Maria geplakt en hangt nog paus Johannes-Paulus II vergeeld aan de muur ? Aan vervanging toe dus.
We dromen van eigentijdse, aantrekkelijke, “inspirerende” lokalen en hoekjes die oproepen tot “Meer dan het gewone” in onze scholen.
We dromen van kinderen, ouders en bezoekers die bewonderend stilvallen en roepen : “Kijk hier !”
Dan kunnen wij goedkeurend knikken : GOED GEZIEN !
schema pastorale jaar

4 religieuze symbolen, voorwerpen willen we dit jaar in de kijker zetten :
– de kaars
– het kruis
– de bijbel
– Maria
Hier wordt telkens een pastoraal moment (viering, impuls,…) aan gekoppeld.

Er komt een thema- lied dat telkens met een strofe “groeit”.

 

September
KAARS

Startviering
oktober
KRUIS

Materiaal MISSIO
November
KRUIS

Herdenkingsviering Arkorum
Startmoment ADVENT

december
MARIA
KAARS

Materiaal WZZ
Kerstviering
Januari
Nieuwjaarsviering
Februari
BIJBEL

Impuls rond Valentijn
(vriendschap, liefde…)
Maart/april
KRUIS

Startmoment VASTEN
Materiaal BD
Verzoeningsviering
Mei
MARIA

Bedevaart
Viering
Juni
Slotviering school
Slotbezinning 6de klas

 

1.
Voorwerp in de kijker :
de kaars

 

Kaars, jij mag branden, jij geeft ons licht.
Jij bent een teken : God houdt ons in het zicht.
Vlammetje
Vlammetje, vlammetje, schijn maar zacht,
breng het licht maar in de nacht.
Vlammetje, vlammetje, schijn maar zacht,
breng het licht waar ik op wacht.

Vlammetje, vlammetje, heel alleen,
breng het licht maar om je heen.
Vlammetje, vlammetje, heel alleen,
breng het licht voor iedereen.

Een lied van Rikkert Zuiderveld

 

 
2.
Het nieuwe jaarthema introduceren in de klas
1. Raadselspel : ik zie ik zie wat jij niet ziet…

2. Spel : heb je het gezien ? (prent tonen – achteraf vraag b.v. welke kleur had de bloem ?)

3. Voorstellen jaarthema : GOED GEZIEN ! aanbreng affiche + stickers
– wordt in de godsdiensthoek gehangen

4. Hoe ik me voel
– toon een gevoel (lln trekken kaartje – beelden gevoel uit – anderen raden) : bang,
blij, boos, zenuwachtig, verliefd, geschrokken, opgelucht, …
– niet altijd kan een ander jouw gevoel “zien”. Daarom hulpmiddel dit schooljaar :
* elk krijgt 3 keer een logo GOED GEZIEN
* we kleuren : rood / groen / paars
* we kunnen dit gekleurde logo op onze bank leggen als we
boos/blij/verdrietig zijn
zo kan de lk of een ander mij troosten, of tegemoet komen, of uitnodigen voor een gesprek

– ook voor de godsdiensthoek kunnen 3 gekleurde exemplaren voorzien worden.
Naargelang de omstandigheid of gebeurtenis (feest, verdriet, ruzie….) kan een andere kleur in de godsdiensthoek komen .

 

 

 

3.
Teksten, verhalen, liederen, film, gebeden voor
een thema-opening of startviering
die de school kan gebruiken als aanzet om een schooleigen viering mee samen te stellen.

 

 

Een vurig schooljaar
’t licht aan jou !
Vooraf

* introductie jaarthema in de klas (zie bundel september pag 5)

* we maken een klaskaars

* ev.nadenken hoe je het laatste punt van de viering kunt realiseren met jouw klas (in een emmer ? in een lantaarn ? beschermende handen ? …)

We doen het voorstel om de startviering pas te houden tijdens de tweede of de derde week van het schooljaar. Dit biedt de mogelijkheid aan de pastoraal verantwoordelijke van de school of de directeur om tijdens de eerste schooldagen in elke klas een kaars te overhandigen, met de vraag om er een ‘persoonlijke klaskaars van te maken’ tegen het moment van de viering. Tijdens de celebratie brengen we dan al deze klaskaarsen samen in de kerk of de liturgische ruimte rond de Paaskaars, en laten onze gepersonaliseerde klaskaarsen zegenen. Zo is er voortaan een Jezuskaars voor elke klas. Wellicht kan dit item ook best even ter sprake komen op de personeelsvergadering waar men afspraken maakt rond het nieuwe schooljaar.

Hier enkele suggesties om in de klas op voorhand te werken rond de klaskaars:

Met vaste stift op bakpapier tekenen, hou rond een kaars en verhit tot de afbeelding is verplaatst.
Zie: HYPERLINK “https://www.welke.nl/lookbook/gwendolijn84/knutselen/elckie/Met-vaste-stift-op-bakpapier-tekenen-hou-rond-een-kaars-en-verhit-tot.1363040105” https://www.welke.nl/lookbook/gwendolijn84/knutselen/elckie/Met- vaste-stift-op-     bakpapier-tekenen-hou-rond-een-kaars-en-verhit- tot.1363040105

Kant en klare of zelf gegoten kaarsen kunnen gemakkelijk worden versierd, gebruik bijvoorbeeld sierwas platen, effectfolie of waspennen. Iedereen kan er bv. zijn/haar naam op schrijven.
Zie: HYPERLINK “http://www.aduis.nl/kaarsen-versieren-pg93.aspx” http://www.aduis.nl/kaarsen-versieren-pg93.aspx

Laat elk kind een (liefst gebruikte) kaars meebrengen. Vertel : waar/wanneer heeft deze kaars gebrand ? Doop ? Huwelijk ? Begrafenis ? Vormsel ? Verjaardag ? Feest ? Op alle grote momenten in het leven is de kaars erbij ! In een klasgesprekkomen tot : – een kaars geeft licht en warmte – een kaars troost – een kaars op elk feest
Klasgesprek : waar wordt de vlam nooit gedoofd ? Godslamp in de kerk, eeuwige vlam bij de onbekende soldaat, olympische vlam tijdens de spelen, een waakvlam,…

Misschien kan een bezoek aan een kaarsenatelier.
Misschien kunnen we in de loop van het schooljaar (met hulp) zelf eens kaarsen gieten

Misschien kunnen we eens kaarsjes verkopen voor een goed doel.

Waarom eens niet naar een kerk of kapel gaan om een kaarsje te ontsteken. Laat kinderen intenties opschrijven om dit te kleven in het intentieboek van de kerk
Kandelaar maken (b.v. in klei)

 
Viering

 

Goed gezien !

Rollenspel tussen 2 leerkrachten ( met ppt als “fotoalbum”)
Na elke “gewone” geprojecteerde foto, komt diezelfde foto terug met het logo “GOED GEZIEN” erop. (komt in de ppt)

Komen toe geladen met pak en zak

Voorstel (ev aan te vullen met eigen foto’s en tekst) :

dag Nele
dag Inge
Ook al druk bezig ?
Ja hoor, gisteren kregen mijn leerlingen al de eerste toets.
Dus verbeterwerk.
Ja, ik ook ! Niet te geloven dat het schooljaar weeral 2 weken bezig is. De vakantie lijkt zo ver af… ! Zucht
Ja, niet te geloven, inderdaad….
(dromend) De picknick, de zee, … de fietstocht … het lijkt weeral zo lang geleden…
(nieuwsgierig) Zee ? Waar ging jij dan naartoe ?
(enthousiast) Heb je mijn foto’s nog niet gezien ?
Nee, allé, kom , laat zien (haalt foto-album uit)

Projectie vakantiekiekjes (oa religieuze voorwerpen komen aan bod)

Hier, Bredene, aan zee, zalig warm, zwemmen in het koele water…. Weet je wat ik zag ? Een hemelsblauwe vis !
Een blauwe vis, hier , in de Noordzee ? Allé gij, GOED GEZIEN !
En tijdens de wandeling achteraf zag ik een supermooi engeltje. Tegen de gevel van een huis. Ik was er helemaal wèg van. Ik heb een foto genomen. Kijk, mooi gesculpteerd, fijntjes beschilderd…
Ja, met een goudrandje, GOED GEZIEN !
En hier zie je onze picknick. Dat was de tweede dag van onze reis.
Heerlijk, boterhammetjes in het bos.
Heerlijk, ja, maar, dan niet die griezelige spin !
Beuh, da’s schrikken, een kruisspin. Zag jij die zitten tussen al dat groen ? GOED GEZIEN !
Eigen foto leerkracht – met commentaar GOED GEZIEN
En een mooi kerkje dat we tegenkwamen ! Gezellig, rustig,…
Dat heb jij natuurlijk GOED GEZIEN !!
Ja, je kent me. En we zijn natúúrlijk even binnen gegaan. Mijn kinderen zeiden nog : ma, niet weer hé ! We hebben nu al 4 kerken gezien. Maar ik wilde ècht wel binnengaan, zo mooi zag het eruit.
En wat ik dààr zag ?
tja, Nele, wat zie je in een kerk ? De bijbel, euh, .. Maria, … eugh…
Een supergrote Paaskaars ! Nog nooit gezien ! Hoe ze die kunnen laten branden, ik weet het niet… Er moet op die parochie een hele
grote pastoor zijn…
Ja maar Nele, ook in ónze kerk hebben we een hele grote, mooie Paaskaars. Die mag er toch ook wel zijn hoor…
Ja ?
Wel, we hebben straks onze startviering… we zullen ze wel zien …
Ja, maar we moeten ons wel haasten (kijkt op horloge)
(Kijkt ook) Al 9 u, GOED GEZIEN ! (lopen vlug weg)
Tot straks !

Groot logo “Goed gezien” wordt geprojecteerd – affiche wordt uitgehangen
Even stilte – dan plechtige muziek
Paaskaars
De voorganger of directeur komt binnen met de brandende paaskaars en plaatst deze op de paaskandelaar
Even stilte – dan :
Voorganger :
We merkten aan de foto’s van de juffen : je kunt God terugvinden op vele plaatsen, in vele dingen. Ook in deze kerk is heel veel dat naar Hem verwijst. Ook in onze school, in onze klas. Sluit eens je ogen !
Zie je iets ? ….
Daar willen we dit schooljaar speciaal naar op zoek gaan.
Waar vind ik iets terug dat naar Hem verwijst ? … GOED GEZIEN !

Zeker deze kaars. Deze Jezuskaars. Deze Paaskaars hier in de kerk vertelt het verhaal van de verrezen Jezus.
Wat vertelt een kaars ons nog ?
Kijk maar !
Filmfragment
Lightheaded (Thomassite – videodatabank)

 

Voorganger :
Mooi stukje film. Heb je het gezien ?
Een vlam moet je verzorgen, doorgeven, aanwakkeren…
En ook : we moeten soms elkaar opnieuw aanwakkeren, verzorgen, opwarmen…

Hier vooraan brandt de Paaskaars.
Die vlam vertelt ons van een God die ons nabij wil zijn.
God die warmte wil zijn wanneer we het koud hebben.
God die licht wil zijn wanneer wij het niet meer zien zitten.
In het licht van die vlam kunnen we dansen, leven en werken.

Maar : ook voor die vlam moeten we zorgen.
Ook die vlam moeten we aanwakkeren. Samen, niet alleen.
Een heel schooljaar lang.

God, vandaag dicht bij jouw kaars willen we bidden voor een vurig schooljaar !

Weten we die God van die vlam hier en nu in ons midden, maken we het grote plusteken +

 

Ev. Schaduwspel (ev. kan een van de volgende verhalen uitgebeeld worden terwijl verteld wordt)
Projectielamp – scherm
Je kan kiezen uit één van de volgende verhalen.

 
Verhalen (als lezing of als bezinning later in de viering)

Arabisch sprookje

Er was een koning die twee zonen had.
Ze woonden in een mooi kasteel met hoge torens.
Het allermooiste van het kasteel was echter
de grote feestzaal: de koningszaal.
Plaats was er voor 2000 gasten.

De koning voelde dat hij oud werd.
Daarom liet hij op een dag
zijn twee zonen bij zich komen en sprak:
“Eén van jullie zal mij moeten opvolgen
en over het land regeren.
Ik hou van jullie allebei,
en weet niet wie ik moet kiezen.
Daarom geef ik jullie beiden een opdracht.
Wie deze het beste volbrengt wordt koning.”

“Kijk, ik geef ieder van jullie een goudstuk.
Koop daarmee iets
wat de grote koningszaal vult tot aan het dak.
Geen enkele hoek mag leeg blijven.
Wat je koopt, dat moet je zelf
binnen één dag in de koningszaal brengen.”
De oudste zoon zadelde zijn paard
en reed doorheen de steden en dorpen.
Overal keek hij rond of hij iets zag waarmee hij
voor dat ene goudstuk de koningszaal kon vullen.
Het leek een tevergeefse dag te worden…
Toen het avond was geworden zag hij een boer;
die naar zijn schuur reed met een wagen vol met stro.
‘Stro is niet duur, dacht de koningszoon.
Daarmee kan ik de zaal van mijn vader vullen
en dan ben ik koning.’
Hij wisselde stro voor het goudstuk.
De dag daarop bracht hij het stro naar de koningszaal.
Toen het donker werd, was het stro op,
en de zaal nog maar half gevuld.
Doodmoe en teleurgesteld
ging de koningszoon naar zijn kamer.

Het was de beurt aan de andere zoon.
Hij vertrok en kwam terug in het kasteel
met alleen een houten kist.
“Dat kan toch nooit groot genoeg zijn
om de ganse koningszaal te vullen,”
dacht iedereen die hem bezig zag.
Hij droeg de kist in de zaal en sloot de deur.
Toen opende hij de kist
en haalde er een heleboel kaarsen uit.
Toen het donker werd,
stak hij ze allemaal aan.
En van buitenuit zag men doorheen de ramen
de zachte glans van het licht.
Toen men ging kijken,
merkte men dat de grote zaal
tot in de kleinste hoeken
en de hoogste nokken
vol licht was…

“Mijn zoon,
je hebt wijs gehandeld
en de opdracht goed vervuld.
Jij zult na mij koning zijn!
Laat altijd dat licht in je hart
en je verstand schijnen…”

 

 

Eén lucifer

Het gebeurde in een voetbalstadium. Op een avond, net voor het begin van een belangrijke match, stond plots een kleine jongen midden op het veld, in het licht van de felle schijnwerpers. Hij streek een lucifer aan.
(verteller steekt één lucifer aan) “Kun je het zien?”, riep hij? Maar bijna niemand van de duizenden toeschouwers zag het. Iedereen begon te lachen en te babbelen. “Doof nu eens alle lichten,” vroeg de jongen. En toen werd het pikdonker in het voetbalstadium. Hij streek opnieuw een klein lucifertje aan. En het werd stil in het stadium, want iedereen zag dat piepkleine vlammetje. “Geef deze luciferdoosjes aan elkaar door en neem allemaal een lucifer.” En als iedereen er een had, vroeg hij om alle lucifers aan te steken. Duizenden kleine vlammetjes, een zee van vuur. Een vuurpoel van enthousiasme…

 

Lied

Dit komt nog

 
Bijbelverhaal

De blinde Bartimeüs uit de kinderbijbel (bijv. De Kijkbijbel van Kees de Kort)

 

 

Woord door voorganger
Voorbeden

4 leerlingen staan bij de Paaskaars

Ll 1 :

Deze kaars, ze geeft licht, een jaar lang.
En ik ?

Directeur: ik bid dat allen, leraars en leerlingen,
dit schooljaar het beste van zichzelf geven.

Ll 2 :
Deze kaars, ze geeft warmte, een jaar lang
En ik ?

Directeur: ik bid dat allen, leraars en leerlingen
elkaar dit schooljaar echt nabij zijn, warmte-vol, in
goede en maar ook in minder goede dagen.

Ll 3 :
Deze kaars, ze brandt tot het laatste moment.
En ik ?
Directeur: ik bid dat allen, leraars en leerlingen
dit schooljaar doorzetten en moedig verderdoen,
ook bij tegenslag of wanneer het eens minder
gemakkelijk gaat
LL 4 :
Deze kaars, altijd is ze bereid haar vlam aan anderen door te geven.
En ik ?

Directeur: ik bid dat wij een school mogen zijn waar
allen, leraars en leerlingen hun gaven en
talenten met elkaar willen delen.
Voorganger :

God,
Laat ons het licht van deze kaars uitdragen.
Laat ons stralen voor elkaar, vol warmte, een schooljaar lang.
Laat Jouw licht het teken zijn, dat jij dicht bij ons wilt zijn, elke dag van dit nieuwe jaar. Amen.
Vanuit elke klas komt nu de klaskaars (klastitularis) naar voor, die wordt aangestoken aan de Paaskaars – kaarsen op het altaar plaatsen (best toile klaarleggen) ondertussen luisteren naar het lied

Laat zo je licht maar schijnen,
bij alles wat je doet,
zodat de mensen zeggen :
God is goed !
Laat zo je licht maar schijnen,
bij alles wat je doet,
zodat de mensen zeggen :
God is goed !
God is Liefde,
God is Liefde,
God is Liefde,
God is goed.
Laat zo je licht maar schijnen,
bij alles wat je doet,
zodat de mensen zeggen :
God is goed !

(Elly&Rikkert, CD Samen, Een boom vol liedjes, deel 2)

 

 

Aansluitend kaarsenzegen

Eventueel vooraf de kaarsen kort bekijken – bespreken

Voorganger :

God,
Jij wil bij ons zijn in de klas.
Moge deze klaskaars daar het teken van zijn.
Moge deze kaars in goede en kwade dagen
vertellen dat Jij als een Goede Vader voor ons wil zorgen,
dit hele schooljaar lang.
+ ZEGEN deze kaarsen…
Mogen deze kaarsen dikwijls branden op de school
om Jouw inspiratie levend te houden

 

 

Gebed bij de kaarsen (samen bidden)
Goede God,

Bij deze kaars bidden wij
Voor het nieuwe schooljaar.

We vragen Jou
om met ons op weg te gaan.

We willen leven
zoals Jij het ons hebt voorgedaan.

Geef dat dit jaar een boeiend schooljaar wordt,
met heel veel leuke momenten.

En als het eens wat moeilijker wordt,
geef ons dan de kracht
om door te gaan.
Amen.
Zegen en zending

God, wij vragen U :
Blijf steeds in ons midden
met uw warmte,uw vuur, uw licht,
opdat het goed mag zijn in onze klas
en onze school,
alle dagen van dit nieuwe schooljaar.
Amen.

 

 

Neem je vlam meer naar de klas
In Griekenland bestaat een oud gebruik.
In de kerkdienst rond Nieuwjaar krijgt elk gezin een kaars.
Na de kerkdienst probeer je het lichtje van je kaars naar huis over te brengen, zonder dat het onderweg uitwaait.
Als dat lukt, dan zou dat in het komende jaar geluk betekenen.

Wij willen vandaag hetzelfde doen.
We proberen het licht van deze viering naar onze klas, naar onze school te brengen.
Als we dat licht, die warmte tot ín onze klas kunnen brengen, dan betekent dat licht en warmte voor ieder in onze klas of school, het hele schooljaar lang.
Dat is geluk.

 

 

 

 

 

 

 

4.
Even stilstaan …

Een reeks teksten rond vuur/licht/kaars…
omdat we in dit nieuwe jaarthema eerst de klaskaars centraal stellen. Die wordt ook gezegend in de startviering.
Misschien krijgt elke leerkracht tijdens de eerste personeelsvergadering wel een doosje lucifers ? Want tenslotte zijn de leraars de “aanstekers” op school…
(doosje met het logo van de school ? In de liturgische centra zijn ook mooie lucifersdoosjes verkrijgbaar met de tekst ‘Steek ons aan’, 5 doosjes voor € 1 )
VURIG AANBEVOLEN…
passie om er iedere dag weer voor te gaan
warmte  om met elkaar te delen en elkaar echt
te ont-moeten
spirit om het vuur te blijven aanwakkeren
vuurwerk om af en toe het leven te vieren
Deze lucifer is voor jou in deze aanloopdagen naar het nieuwe schooljaar toe. Hij bevat héél veel potentieel, heel veel mogelijkheden. Want elke vonk kan jouw wereld in vuur en vlam zetten. En dus komt het er op aan om hem op het gepaste moment te gebruiken, op die momenten dat je leven helemaal dreigt uit te doven. Op die momenten dat de kinderen jouw enthousiasme het meest nodig hebben. Neem daarom dit stekje mee naar jouw vaste stek, jouw klas en koester het, als een stille zekerheid dat ons geloof in God ons telkens weer kan verwarmen. Laat het vooral niet vochtig worden door het cynisme van de wanhoop die sommigen zo graag over onze samenleving en ons onderwijzen uitgieten. Maar laat het stuk voor stuk een vlam uit de hemel zijn, een vurige tong die Gods Geestdrift, die het enthousiasme van Jezus in ons leven bewaart.

 

‘Laat de lucifers niet vochtig worden waardoor ze onbruikbaar zijn,’ schrijft Laura Esquivel in haar roman ‘Rode rozen en tortilla’s’. En ze vervolgt: ‘Wij worden allemaal met een doosje lucifers in ons binnenste geboren, maar we kunnen deze zelf niet aansteken’. Daarvoor is er een ontmoeting nodig.
Er was eens
een groot amfitheater,
met daarin duizend toeschouwers.
Op een avond, in het licht van de felle schijnwerpers,
staat daar plots een jongen in het midden van het podium.
Hij strijkt één lucifer aan.
“Kun je het zien?” roept hij.
Maar bijna niemand van die duizend toeschouwers ziet iets.
En lachen dat ze doen.
“Doof nu even alle lichten,” vraagt de jongen.
Nu is het opeens pikdonker.
Dan strijkt hij opnieuw het lucifertje aan.
En vol verbazing zien ze het nu allemaal…
Dat piepkleine vlammetje.
“Neem allemaal een lucifer en steek ieder van jullie eentje aan,” vraagt de jongen verder.
Zo doen ze.
En die duizenden kleine vlammetjes zetten het hele amfitheater
in een zee van licht… net een grote zon
waaraan ieder zich voedt.
Een vuurpoel van enthousiasme

 

 

Aanstekelijke mensen
zijn mensen
die zichzelf nog durven laten ontvlammen
voor het mooie,
het uitdagende,
het tere en het broze,
het zichtbare maar ook het verborgene…

Het zijn mensen
die zich niet zomaar laten blussen
door verzet van anderen,
door onverschilligheid,
door tegenslagen…

Ik wens voor jou
dat je zo aanstekelijk mag zijn…
Arabisch sprookje
Er was een koning die twee zonen had.
Ze woonden in een mooi kasteel met hoge torens.
Het allermooiste van het kasteel was echter
de grote feestzaal: de koningszaal.
Plaats was er voor 2000 gasten.

De koning voelde dat hij oud werd.
Daarom liet hij op een dag
zijn twee zonen bij zich komen en sprak:
“Eén van jullie zal mij moeten opvolgen
en over het land regeren.
Ik hou van jullie allebei,
en weet niet wie ik moet kiezen.
Daarom geef ik jullie beiden een opdracht.
Wie deze het beste volbrengt wordt koning.”

“Kijk, ik geef ieder van jullie een goudstuk.
Koop daarmee iets
wat de grote koningszaal vult tot aan het dak.
Geen enkele hoek mag leeg blijven.
Wat je koopt, dat moet je zelf
binnen één dag in de koningszaal brengen.”
De oudste zoon zadelde zijn paard
en reed doorheen de steden en dorpen.
Overal keek hij rond of hij iets zag waarmee hij
voor dat ene goudstuk de koningszaal kon vullen.
Het leek een tevergeefse dag te worden…
Toen het avond was geworden zag hij een boer;
die naar zijn schuur reed met een wagen vol met stro.
‘Stro is niet duur, dacht de koningszoon.
Daarmee kan ik de zaal van mijn vader vullen
en dan ben ik koning.’
Hij wisselde stro voor het goudstuk.
De dag daarop bracht hij het stro naar de koningszaal.
Toen het donker werd, was het stro op,
en de zaal nog maar half gevuld.
Doodmoe en teleurgesteld
ging de koningszoon naar zijn kamer.

Het was de beurt aan de andere zoon.
Hij vertrok en kwam terug in het kasteel
met alleen een houten kist.
“Dat kan toch nooit groot genoeg zijn
om de ganse koningszaal te vullen,”
dacht iedereen die hem bezig zag.
Hij droeg de kist in de zaal en sloot de deur.
Toen opende hij de kist
en haalde er een heleboel kaarsen uit.
Toen het donker werd,
stak hij ze allemaal aan.
En van buitenuit zag men doorheen de ramen
de zachte glans van het licht.
Toen men ging kijken,
merkte men dat de grote zaal
tot in de kleinste hoeken
en de hoogste nokken
vol licht was…

“Mijn zoon,
je hebt wijs gehandeld
en de opdracht goed vervuld.
Jij zult na mij koning zijn!
Laat altijd dat licht in je hart
en je verstand schijnen…”

 

 

 

 
Het verhaal van meneer Vuurtje
Er was eens een dorpje. Dat heette IJskoud. Dat kwam, omdat de mensen er allemaal stijf uitzagen, net of ze bevroren waren! Hun gezicht stond altijd in een ernstige plooi. Ze praatten bijna nooit met elkaar. Wanneer je aan de deur van een huis in IJskoud ging bellen, dan kwam pas na lange tijd iemand opendoen. Die keek je dan aan met zijn ijskoud gezicht, en dan werd je héél koel ontvangen.
Het was helemaal niet gezellig in IJskoud. De mensen kwamen ook weinig op straat. De straten zagen er trouwens vuil en verwaarloosd uit. Op het plein stonden geen bloemen, want niemand zorgde er voor. En als er iemand ziek was, dan kreeg hij van niemand bezoek.
Op een dag kwam er in het dorpje IJskoud een meneertje wonen. Hij heette Vuurtje. Hij was steeds in beweging, net gelijk een vuur: dat beweegt ook altijd. Hij glimlachte steeds, gelijk de vlam van een kaars. En zijn ogen blonken, ze waren als vonken van licht. Wanneer je bij hem ging bellen, liet hij je dadelijk met een glimlach binnen. En het was gezellig bij hem, net als bij een gezellig haardvuur. Ja hoor, het was een vurig meneertje .In het begin gingen de mensen van IJskoud niet op bezoek bij meneer Vuurtje. Maar na enige tijd vonden ze het toch plezierig bij hem te gaan. Meneer Vuurtje kreeg meer en meer mensen op bezoek. Dan stond hij soms op het plein te praten met enkele mensen van het dorp. Die zagen er al veel minder stijf en koud uit. En na enige tijd waren er weer bloemen te zien. Aangemoedigd door het voorbeeld van Vuurtje gingen de mensen van IJskoud bij elkaar op bezoek. De straten werden geveegd en de huizen geschilderd in mooie kleuren. Er werd gelachen, gepraat en gespeeld. En op een dag zei de burgemeester: “We gaan ons dorp een andere naam geven. Voortaan wonen we niet meer in IJskoud maar in Lekkerwarm”!

 

Wij bidden bij onze Jezuskaars
voor alle kinderen
die maandag hun schooljaar zijn gestart,
dat zij aan hun klasdeur
juffen en meesters ontmoeten
die hun hartelijk welkom heten.
Dat zowel kinderen als leerkrachten
zich elke dag zouden inspannen
om er een prettige tijd van te maken.

Wij bidden rond onze klaskaars
voor de kleutertjes,
die voor het eerst naar school gaan,
en voor allen die naar een nieuwe school gaan:
dat zij het vlug gewoon zijn
en zich gelukkig voelen
met veel vrienden om zich heen.

Wij bidden bij onze Jezuskaars
voor alle kinderen van onze school,
dat we samen een fijn schooljaar tegemoet gaan
met heel veel vriendschap
en goede moed voor de moeilijke momenten.

Wij bidden rond onze klaskaars
voor alle mensen die werken in onze school,
dat we samen een fijn schooljaar tegemoet gaan
met heel veel collegialiteit
en solidariteit voor de moeilijke momenten.

Wij bidden
bij onze Jezuskaars
voor alle kinderen die niet naar school kunnen gaan
dat we hen niet vergeten
en zoeken hoe ook wij hen kunnen helpen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Enkele data
donderdag 19 september 2013
(19.30u -21.30u)
diocesane startavond Missio
Groenhove, Torhout
Projectland : Burkina Faso

 

woensdag 2 oktober 2013
startavond Welzijnszorg
Katho, Kortrijk
WELZIJNSZORG 2013: ‘ARMOEDE (OP DEN) BUITEN’
De Welzijnscampagne 2013 staat in het teken van de bestrijding van de armoede op het platteland.

zaterdag 5 oktober 2013
WWW-dag
(diocesane verdiepingsdag)
Torhout, Sint-Rembertinstituut

vrijdag 18 oktober 2013
dag van de jeugdbeweging

zondag 20 oktober: missiezondag

advent 2013
(geen vaste dag, elke organisatie op de werkvloer kiest totaal vrij)
Soep op de stoep: advent 2013

Januari 2014: Sterzingen
Met deze actie tonen kinderen dat ze solidair zijn met leeftijdsgenoten elders in de wereld.

woensdag 22 januari 2014
startavond Broederlijk Delen
De Spil, Roeselare
Projectland : Senegal

vrijdag 14 maart 2013
(focusdag van deze actie, maar elke organisatie op de werkvloer kan ook totaal vrij kiezen) koffiestop Broederlijk Delen
bezinning voor onderwijsmensen 2013-2014

Iedere auto heeft af en toe een groot onderhoud nodig. Als je daarvoor geen aandacht hebt, begint hij vroeg of laat te sputteren en uiteindelijk is de schade onherstelbaar. Dus gaat hij beter op geregelde tijden eens voor een dag de garage binnen om zijn vitale delen te verzorgen, zodat hij gesmeerd blijft lopen. Voor de innerlijke mens gaat dat evengoed op.

Wordt het onderhoudsboekje van jouw onderwijsleven regelmatig aangevuld? Vorig schooljaar ontvingen de norbertijnen van Averbode dit schooljaar een groep onderwijsmensen voor een midweekend in hun abdij. De deelnemers waren het er roerend over eens: voor wie inzet en inspiratie in evenwicht wil houden, is Bezinning voor onderwijsmensen een prima onderhoudsprogramma. Tijdens het nieuwe schooljaar 2013-2014 bieden het VSKO en de Abdij van Averbode opnieuw een bezinningsprogramma aan.
22-23 november 2013 – Erik Galle – Elk huis heeft ramen. Een andere kijk op God
24-25 januari 2014 – Stijn Van den Bossche – Wanneer het geloof komt als geroepen
21-22 februari 2014 – Myrjam De Keyser – Wat bezielt die onderwijsmensen?
21-22 maart 2014 – Jan De Cock – Hotel Prison & Hotel Clinic. Op schoot bij gevangenen en zieken
Meer info: André Janssens; HYPERLINK “mailto:andre.janssens@vsko.be” andre.janssens@vsko.be
6.
Gebed van de week – september
Verdieping bestemd voor persoonlijke overweging en gebed. Opgebouwd vanuit het maandthema van Leeftocht VSKO.
Zie: HYPERLINK “http://www.dpbbrugge.be/schoolpastoraal” www.dpbbrugge.be/schoolpastoraal.
Rubriek: gebed van de week

 
7.
Ppt bij de startviering
komt later op de site pastoraal.arkorum.be

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
PASTORAAL ARKORUM 2013-2014 GOED GEZIEN – september PAGE 26

PASTORAAL ARKORUM 2013-2014 GOED GEZIEN – september PAGE 25